Érezhetően nőni fognak az autópálya-matricák árai miután megérkezett az augusztusi inflációs adat, de öt vármegyében még a mainál is sokkal olcsóbb lesz a matrica és vélhetően nem csupán a helyi lakosoknak, vagy oda ingázóknak, hanem mindenkinek. A részletek tisztázása azonban még várat magára.
Mennyivel lesz drágább az autópálya-matrica jövőre?
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) közzétette az augusztusi inflációs adatot (4,3 százalék), amely meghatározza az autópálya használati díjak emelkedését. Az autopalyamatrica.hu számításai szerint 2026-ban várhatóan a személyautók a napi matricáért 5.550 forintot fizethetnek (az uniós előírások alapján ennek mértéke az éves matrica árának legfeljebb 9 százaléka lehet). A 10 napos országos matrica 6910 forintba, a havi országos 11.170 forintba kerülhet, a legnépszerűbbnek számító éves vármegyei matricák ára (a fentebb említett öt kivételtől eltekintve) 7190 forintra emelkedhet, míg az éves országos matricáé 61.760 forintra nőhet.
- Brutális szigorítás jön: sokkal több autóst büntethet a rendőrség ezután

Fotó: FB/NÚSZ
Hol lesz olcsóbb autózni?
Az MTI szerint, a korábbiakban jelzettekkel ellentétben négy helyett öt vármegyében lesz olcsóbb autópályán közlekedni jövőre és nem csupán a helyi lakosoknak, hanem mindenkinek.
Az állami hírügynökség szerint
- még soha nem volt példa díjcsökkentésre a gyorsforgalmi utak fizetőssé tétele óta;
- a mostani ok az M1-es bővítése és az M30-as felújítása miatti forgalomkorlátozások;

Forrás: FB/MKIF
Milyen munka kezdődik az M1-esen?
- Az M1-es évekig tartó felújítása és kiszélesítése kezdődött el idén szeptemberben.
- Ezért Lázár bejelentette, hogy az érintett négy vármegyében (Pest, Fejér, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron) élők mindössze 15 ezer forintért – körülbelül féláron – használhatják majd a Budapest és Győr között az M1-est.
- Az intézkedés következtében évente mintegy 7 milliárd forint marad az autósok zsebében, a bővítés után pedig tovább javul a közlekedésbiztonság Magyarország legforgalmasabb autópályáján.
Mi történt az M30-assal?
- 2024 februárjában teljes szélességében le kellett zárni az M30-as autópálya Miskolc észak és Szikszó közötti szakaszát, mert az megsüllyedt. A helyreállítási munkálatok jelenleg is zajlanak.
- Idén áprilisban az építésügyi és közlekedési miniszter, Lázár János közölte, hogy kompenzációként a Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyeieknek mintegy 65 százalékos kedvezményt biztosítanak az útdíjból 2026-ban.
- A megjelent rendelet alapján azonban nemcsak az ott élők, hanem minden ott közlekedő számára 2500 forintba kerül az autópálya-matrica jövőre.
- Emellett a kedvezmény pedig vonatkozik az M30-as teljes hosszára és az M3-ra is, vagyis a vármegye minden fizetős útjára.
Ki jár rosszul?
Sok még a tisztázatlan kérdés, ám tény, hogy Lázár korábban arról beszélt, hogy a fenti kedvezmények nem járnak majd sem a budapestieknek, sem pedig a céges autóval közlekedőknek. Ám azt még senki sem tudja, hogy miként tesznek különbséget egy helyben élő, egy átutazó magyar és egy átutazó külföldi személyautós között.
- Nemzeti konzultáció dönthet arról, hogy emeljék-e 140–150 km/h-ra a sebességhatárt a magyar autópályákon
Ugyanígy kérdéses még, hogy miért élhetne a kedvezménnyel egy Tatabányán élő, de Budapesten dolgozó (vagy oda rendszeresen járó) autós, miközben egy Budapesten élő, de Tatabányán dolgozó nem. Valószínűbbnek tűnik, hogy az M30-ashoz hasonlóan az M1-es esetében sem kell majd lakcímkártya a matrica vásárlásához. Mindez feltehetőleg az elkövetkező hetekben derül ki.
Közlekedés archívumunkért kattints.