Bajban a Wizz Air? Legnagyobb vetélytársa szerint rövidesen csődbe mehet
A fapados légitársaságok piaca Európában turbulenciába került, és a Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary szerint a magyar gyökerű Wizz Air sincs könnyű helyzetben. O’Leary az olasz Corriere della Sera-nak adott interjújában élesen bírálta versenytársait, és a közeljövőben további csődöket sem tart kizártnak.
Csődbe ment és felfüggesztett légitársaságok
O’Leary rámutatott, hogy az elmúlt hónapokban nemcsak az izlandi Play légitársaság függesztette fel működését, hanem a svéd Braathens International is csődöt jelentett. A Ryanair vezére szerint ezeknél a vállalatoknál részben az okozta a problémát, hogy a diszkontmodell látszatát keltették, miközben túl magasak voltak a költségeik. „Még karácsony előtt több légitársaság megszűnhet” – figyelmeztetett O’Leary.

Fotó: Unsplash
A Wizz Air kockázatos modellje
A Wizz Air helyzetét különösen kritikusnak nevezte: bár szerinte rövid távon nem omlik össze, a cég jövője vagy csődben, vagy felvásárlás útján dőlhet el. O’Leary úgy látja, hogy a társaság kockázatot vállalt a Covid idején: eladták repülőgépeiket, majd magas lízingdíjakért bérelték vissza őket, később pedig részvényeseiktől vásárolt gépekkel bővítették a flottát, amit újabb, költséges eladás–visszlízing ügyletekkel finanszíroztak – írja a HVG. „Ez olyan, mint egy piramisjáték: a növekedés hozta a profitot, de hosszú távon nem biztos, hogy fenntartható” – fogalmazott a Ryanair vezetője.
A Wizz Air saját nehézségei
A Wizz Air nehézségeit a cég maga is érzékeli: júniusban 40%-os profitcsökkenést jelentettek, amit részben a Pratt & Whitney repülőgép-motorok visszahívása okozott, korlátozva a kapacitásaikat. A nyári időszakban emiatt a közel-keleti terjeszkedést is feladták, és lemondtak az Abu-Dzabi központ tervéről.
Szétszórt növekedés és bizonytalan jövő
O’Leary szerint a magyar cég az elmúlt években szétszórtan próbált növekedni: Olaszországban, Bécsben, majd a Közel-Keleten, de sikertelenül. „Most Kazahsztánba akarnak menni, és Lengyelországban bővítenének, de már késő, mi már befektettünk ott” – tette hozzá, és hozzátette, hogy a Wizz Air „összességében nem fog egy eurót sem keresni”, miközben a Ryanair Európa-szerte növekedésre kész, és a repterek sorban állnak új járataikra.
Easyjet és a Ryanair növekedése

Fotó: depositphotos.com
A szintén konkurens Easyjet helyzetét O’Leary kevésbé kritizálta: bár növekedni nem tudnak, jelenleg nincs bajban, és főleg Londonban, Párizsban és Svájcban van erős jelenlétük. Szerinte idővel londoni operációjukat a British Airways, a másik kettőt az Air France–KLM vásárolhatja fel. O’Leary üzleti döntéseit a költség-bevétel optimalizációjával indokolja, miközben a Ryanair Európa-szerte folyamatos növekedésre készül, különösen Olaszországban, ahol több mint egymillió extra ülőhelyet tudnak azonnal kínálni.