• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Karsai Szilvia Karsai Szilvia · 2021.08.01.
· Trend

Miért önkénteskedjünk, ha nem jár érte fizetés?

Az önkéntes tevékenységért nem kapunk fizetést. Mégis számos előnnyel szolgál, ha valaki a szabadidejét ilyen közösségi aktivitásokra fordítja. Cikkünkben ezeket az előnyöket járjuk körbe.

 

Mi az önkéntesség?

Általában négy szempont alapján ítélhető meg, hogy valamilyen tevékenység önkéntességnek tekinthető-e. Az ilyenfajta tevékenységet

szabadidőben és szabadon választottan, mások érdekében, anyagi ellenszolgáltatás nélkül, általában szervezett keretek között

végezzük. A hagyományos, kollektív formái gyakran vallási közösségekhez kapcsolódnak, de ezzel párhuzamosan megjelenőben vannak új típusú, a közösségi szolgálat jelleg mellett az önkéntes személyes céljaiban betöltött szerepét is előtérbe helyező tevékenységi formák is.

 

Fejleszti a társas készségeinket

A társas készségek olyan viselkedésformák, amelyek a másokkal és a csoportokkal való kapcsolódásunkat, az esetleges konfliktusaink megoldását, a kommunikációnkat segítik. Mindezek az egyik,

nélkülözhetetlen alappillérét jelentik a jelenlegi, tudásalapú társadalomban való helytállásunknak,

a személyiségünk kiteljesedésének, a társadalomba való beilleszkedésünknek és a foglalkoztathatóságunk erősítésének. Általuk hatékony és építő módon vehetünk részt a társadalmi és szakmai életben, hatékonyan tudunk együttműködni másokkal a közügyekben, érdeklődést mutatunk a helyi és a szélesebb közösséget érintő problémákban.

A 2012/2013-as tanévtől létező, középiskolai közösségi szolgálat is ezeknek a készségeknek a fejlesztését célozza. Célja emellett

a társadalmi érzékenyítés, a nyitott és elfogadó hozzáállás erősítése, a tanuló személyiségének fejlesztése.

A fiatalokat a teljesítendő 50 óra során olyan fenntartható, helyi közösségi tevékenységekben való részvételre bátorítják, amelyek során érvényesül a társadalom jobbítását célzó szolgálat jelleg és a változatos, élménypedagógia-alapú tanulás.

A tevékenységi körök széles spektrumon mozoghatnak a jogszabály által előírt területeken (egészségügy, jótékonyság, oktatás, kultúra, környezet-, természet-, katasztrófavédelem, sport-, szabadidős tevékenységek, bűn- és balesetmegelőzés, iskolán belüli tevékenységek).

A közösségi szolgálat teljesítése során a tanulók tevékenységét az iskola (pl. koordinátor által, kísérő pedagógus), valamint a fogadóintézmény (pl. mentor által) is figyelemmel kíséri, teret biztosít tapasztalataik és élményeik megvitatására.

 

Erősíti a társadalmi felelősségvállalást

Az önkéntesség egyik kulcstényezője a mások érdekében, a mások megsegítésére végzett önzetlen tevékenység. Sokan ezt úgy fogalmazzák meg, hogy segíteni szeretnének a rászorulókon. A nemrégiben megjelent Mastercard felmérés adatai alapján a közép-kelet-európai 18-24 évesek 34%-a vállal önkéntes munkát.

Az elmúlt másfél évben, a koronavírus járvány alatt az önkéntesek szerepvállalására nagy szükség is volt, és rengeteg pozitív példát, kezdeményezést láttunk.

Többezer egyetemista vett részt a járvány elleni védekezésben, a járvány következményeinek enyhítésében.

Rengeteg hallgató vállalt feladatokat oltópontokon, tesztelő állomásokon, kórházakban. Az orvostanhallgatók, leendő ápolók, mentőtisztek mellett más szakon tanuló fiatalok is kivették a részüket, ők recepciós, gépjárművezetői vagy adminisztrációs feladatokat láttak el.

Az egészségügyi területeken kívül is több egyetem ösztönözte a diákjait a szerepvállalásra. Sokan közülük korrepetáltak, technikai segítséget nyújtottak különböző szervezetek számára, esetleg fejlesztésekbe (pl. fertőtlenítő robot, lélegeztetőgép fejlesztése, maszkok szűrési hatékonyságának vizsgálata) kapcsolódtak be.

A pszichés következmények (pl. Covid okozta stressz, szorongás), mentális krízis enyhítésébe is több szakember kapcsolódott be önkéntesen. A lakosság is részt vett az idősgondozásba, például gyógyszerkiváltás, bevásárlás kapcsán, többnyire helyi civil szervezetek vagy az önkormányzatok koordinálásában.

 

Új típusú előnyök

A klasszikus segítői hozzáállás (gyerekeken, rászoruló embereken, állatokon segítés) mellett egyre inkább gyakori, hogy az önkéntesség mögött (különösen az fiatalok, egyetemisták körében) nem csak önzetlen motivációk állnak.

A modern motivációk között a karrierépítéssel összefüggő előnyök érvényesítése is megjelenik.

A fiatalok számára sok esetben az önkéntesség egy, az önéletrajzba beírható, munkatapasztalatszerzési lehetőséget jelentő tevékenység is. Ennek során a személyes és szakmai fejlődés ugyanolyan, vagy talán még nagyobb hangsúlyt kap, mint a másokon való segítségnyújtás.

A kihívást jelentő munka során szakmai tapasztalatokat és kapcsolati tőkét szereznek,

és lehetőségük van a szabadidejüket hasznosan, érdekesen, innovatívan eltölteni. Mindezzel az önkéntességnek a szakmai szocializációs, szereptanulási lehetőséget nyújtó, az iskola és a munka világa közötti hidat képző funkcióit aknázzák ki. Úgy tekintenek az önkéntességre, mint egy informális tanulási terepre, ahol még egy kvázi védett közegben tehetik meg első szárnypróbálgatásaikat. További előnyt jelenthet számukra, hogy az előírt teljesítési keret 5%-áig mindezt kreditre is válthatja, néhány egyetemen például külön kurzus formájában.

A Z generáció („Facebook-generáció”, „digitális bennszülöttek”) körében emellett fontos a szabadidő élményalapú eltöltése, a saját készségek fejlesztése, az önmegvalósítás és a tenni akarás.

A posztmodern önkéntesség egyben az identitásformálás eszköze is.

Az értékalapon választott közösségi tevékenységekbe (pl. zöld- vagy békeszervezetek, vallási közösségek, szociális segítő tevékenységek stb.) való bekapcsolódás így nem csupán a társas kapcsolatok építését, új barátságok létesítését jelentheti az önkéntesek számára, hanem a valahova tartozáson, a közös értékrend, a csoporttal való azonosulás megélésén keresztül saját személyiségük meghatározásában, önismeretük mélyítésében, önbecsülésük erősítésében is támpontot nyújthat.

 

Kép forrása: 

cottonbro fotója a Pexels oldaláról

 

Felhasznált források: 

Az Európai Parlament és Tanács ajánlása (2006. december 18.) az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciákról (2006/962/EK)

Az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák

2011. évi CCIV. törvény a nemzeti felsőoktatásról

Smith, E. R., Mackie, D. M. (2001). Szociálpszichológia. Osiris Kiadó, Budapest pszichológia

Iskolai közösségi szolgálat

2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről

Walter Imola Ágnes (2015): Az önkéntesség helye a felsőoktatásban – a korrepetálás, mint önkéntes tevékenység megvalósulása a Kaposvári Egyetemen

Fényes Hajnalka (2015): Önkéntesség és új típusú önkéntesség a debreceni egyetemisták körében

Önkéntesség Magyarországi Éve 2021

 

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
önkéntesség pszichológia
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Az ufókról rendelkezik bizonyítékkal Mark Zuckerberg, de titkolja?

  • Döbbenetes: vérrel átitatott maja barlangot találtak, szétszabdalt áldozatokkal!

  • Kína titkos kapcsolója egy mozdulattal elpusztíthatja a Nyugat energiahálózatait?

  • Megdöbbentő: még a 30 ezer forintot sem éri el a katások várható nyugdíja – frissítve

  • Vulkán Olaszország alatt: A földmozgások új értelmezése Campi Flegreinél

  • Új, fizetős útszakaszok jönnek júniustól a magyar autópályákon

Kapcsolódó cikkek

Vulkán terület
2025.05.20.

Vulkán Olaszország alatt: A földmozgások új értelmezése Campi Flegreinél


Olvasson tovább
Egy középkori paraszt földet művel, mellette egy modern irodai dolgozó ül fáradtan a laptopja előtt.
2025.05.13.

Többet dolgozol, mint egy paraszt a középkorban? Meglepő válaszokat hoztak a kutatások


Olvasson tovább
Belváros, Duna, Budapest, Középkori, Híd, Boldog Város Index
2025.05.13.

Tovább emelkedtek a magyar albérletárak, de van egy jó hírünk


Olvasson tovább
A kiegyensúlyozott életmód és a mentális egészség is hozzájárulhat az élettartam növekedéséhez.
2025.05.13.

Új kutatás az élettartam növekedéséről: Tovább élünk mint valaha


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
<b>Az ufókról rendelkezik bizonyítékkal Mark Zuckerberg, de titkolja?</b>

Az ufókról rendelkezik bizonyítékkal Mark Zuckerberg, de titkolja?

Tovább olvasok
<strong>Döbbenetes: vérrel átitatott maja barlangot találtak, szétszabdalt áldozatokkal!</strong>

Döbbenetes: vérrel átitatott maja barlangot találtak, szétszabdalt áldozatokkal!

Tovább olvasok
<strong>Kína titkos kapcsolója egy mozdulattal elpusztíthatja a Nyugat energiahálózatait?</strong>

Kína titkos kapcsolója egy mozdulattal elpusztíthatja a Nyugat energiahálózatait?

Tovább olvasok
Megdöbbentő: még a 30 ezer forintot sem éri el a katások várható nyugdíja – frissítve

Megdöbbentő: még a 30 ezer forintot sem éri el a katások várható nyugdíja – frissítve

Tovább olvasok
Vulkán Olaszország alatt: A földmozgások új értelmezése Campi Flegreinél

Vulkán Olaszország alatt: A földmozgások új értelmezése Campi Flegreinél

Tovább olvasok
Új, fizetős útszakaszok jönnek júniustól a magyar autópályákon

Új, fizetős útszakaszok jönnek júniustól a magyar autópályákon

Tovább olvasok
<strong>Rizsszem alakú féreg fertőzte meg a 10 éves lány egész testét az alulsütött hús miatt</strong>

Rizsszem alakú féreg fertőzte meg a 10 éves lány egész testét az alulsütött hús miatt

Tovább olvasok
Brooklyn – a második legnagyobb „magyar” város?

Brooklyn – a második legnagyobb „magyar” város?

Tovább olvasok
Valójában ezért halt meg Ötzi, a jégember

Valójában ezért halt meg Ötzi, a jégember

Tovább olvasok
A nyelv kialakulása: hogyan tanult meg beszélni az ember?

A nyelv kialakulása: hogyan tanult meg beszélni az ember?

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4