7 fura és nem annyira fura következménye a nyugati szankcióknak
Sokan – nyilvánvalóan tévesen – úgy gondolják, hogy nincs hatásuk az Oroszország ellen meghozott számos gazdasági szankciónak. Pedig bizony van, csak épp nem biztos, hogy olyan formában, ahogy sokan hiszik.
Amikor egy ország ellen embargót vezetnek be, általában valamilyen cselekmény befejezésére, vagy épp egy egyezmény betartására akarja a nemzetközi közösség vagy egy másik ország rábírni az adott államot. Jelenleg ilyen az iráni atomprogram, az észak-koreai rakétakísérletek, vagy épp az oroszok Ukrajna elleni háborúja.
A gazdasági szankció a legtöbb esetben egy folyamat, ami közép- és hosszútávon érezteti a hatását. Ha betiltanak egy termékfajtát, például az elektronikai chipek exportját, idő kell, amíg a raktárkészletek elfogynak és elromlanak azok a műszaki eszközök, amikhez ezeket az alkatrészeket használják. De ugyanez igaz bármilyen más nyersanyag, élelmiszer vagy épp energiahordozó tekintetében is. Nem törnek ki azonnal éhséglázadások, nem lesz látványos tőzsdekrach, de lassacskán csökken az életszínvonal és egyre nehezebbé és körülményesebbé válik a napi megélhetés.
A nyugati hatalmak által elrendelt termékkorlátozások hosszú hónapok óta fennállnak, így már számos jelét lehet tapasztalni annak, hogy a meghozott intézkedések bizony hatásosak. A gazdasági elemzők jelentős recesszióval számolnak, ami a jelentések szerint hosszú időre visszaveti Oroszország gazdaságát. Következményeiket már a mindennapi életben is érezni lehet, ezek közül szedett össze a The Moscow Times hetet:
Rosszul járnak az édesszájúak
Az uráli Perm városában lévő édesipari gyár vezetője októberben azt mondta, hogy a régió egyik legnagyobb üzeme kénytelen volt módosítani egyes termékek receptjein, miután a nyugati szankciók leállították a legfontosabb összetevők importját.
„Vannak olyan nyersanyagok, amelyeket objektíve nem lehet Oroszországban előállítani. Például a kakaóbab nem terem meg itt” – mondta Boris Shvaytser az 59.ru helyi hírügynökségnek adott interjújában. „Sok összetevő beszerzése problémássá vált.”
A receptek megváltoztatása mellett a gyár Shvaytser szerint kénytelen új gyártósorokat is beszerezni, miután az olasz, német és brit beszállítók leállították az együttműködést, így az alkatrész-ellátottság is megszűnt.
Lassul az internet
Átlagosan 0,6 megabit /másodperccel csökkent Oroszországban az LTE mobilinternet sebessége a tavalyi év azonos időszakához képest – derül ki a TelecomDaily orosz információelemző ügynökség tanulmányából.
Az internetsebesség-problémák pedig várhatóan súlyosbodni fognak, mivel az európai távközlési óriáscégek – köztük a Nokia és az Ericsson – kilépése megnehezíti az orosz hálózatok modernizálását.
Egyes orosz mobilszolgáltatók újrahasznosították a 3G hálózatokhoz használt frekvenciákat LTE mobilszolgáltatásokhoz – jelentette a múlt hónapban a Kreml-barát Izvesztyija újság. Viszont ez a taktika a szakértők szerint nem valószínű, hogy hosszú távon megoldja a problémát.
Nem tudják elhamvasztani a holttesteket
A délnyugati Voronyezs városában lévő modern krematórium a hónapban kénytelen volt bezárni, miután egyetlen – Csehországban gyártott – hamvasztókamrája meghibásodott.
És nem valószínű, hogy belátható időn belül újra kinyitna, ugyanis a hibás kemencét nem tudják kicserélni vagy megjavítani, mivel az Európai Unió betiltotta a csúcstechnológiás termékek Oroszországba irányuló exportját.
A voronyezsi székhelyű De Facto hírportál szerint orosz szakemberek és a cseh hamvasztási berendezéseket gyártó Tabo-CS képviselői igyekeznek úrrá lenni a problémán, de nem tudják, hogy ez mennyi ideig fog tartani és egyáltalán sikerül-e.
Honlapja szerint a Tabo-CS hamvasztásos berendezéseket több tucat másik városban használják Oroszországban, köztük Szentpéterváron és Novoszibirszkben.
Akadozik a tömegközlekedés és a járműgyártás
A Simetra közlekedésmodellező cég kutatása szerint idén 200 busz- és trolibuszjáratot töröltek a helyi közlekedési szolgáltatók 84 orosz városban.
A változtatások egyik oka az ellátási láncok szankciókkal összefüggő zavarai, amelyek az orosz járműgyártókra is hatással voltak.
A leningrádi régióban található Tikhvin teherkocsi-építő üzemben például több mint két hónapra felfüggesztették a munkát a nyáron, mert kifogytak a gyártási folyamathoz nélkülözhetetlen, USA-ban gyártott golyóscsapágyak.
Nehézkes a személyes okmányok kiállítása
Az orosz hatóságok már 2013 óta arra törekednek, hogy az ország belső útlevélrendszerét digitális nemzeti személyazonosító igazolvánnyal cseréljék le – idén néhány régióban már új plasztikkártyákat is gyártottak erre a célra. A nyugati szankciók azonban arra kényszerítették a hatóságokat, hogy határozatlan időre leállítsák a projektet.
A probléma oka, hogy Oroszország nem tud elegendő chipet és műanyagot előállítani a kártyák elkészítéséhez – írta a Forbes Russia.
Üresen álló irodaházak és épületek
Az oroszországi irodaházakban és bevásárlóközpontokban továbbra is növekszik az üres helyek száma a nagy külföldi kiskereskedők kivonulása miatt.
A becslések szerint a főváros, Moszkva bevásárlóközpontjaiban lévő üres területek aránya az év végére eléri a 17 százalékot – derül ki az NF Group ingatlantanácsadó cég adataiból, amelyekről a Kommerszant orosz üzleti napilap számolt be a hónap elején.
A moszkvai irodaházak 12 százaléka lesz kihasználatlan az év végére a CORE.XP tanácsadó cég képviselője szerint, akit a Kommersant idéz.
Nem tudnak új pilótákat képezni
Az oroszországi légitársaságok pilótáinak kevesebb lehetőségük van képzésre és gyakorlásra, miután a török nemzeti légitársaság, a Turkish Airlines, ami eddig a fő oktatási partnerük volt, állítólag megtiltotta az orosz pilótáknak repülésszimulációs oktatóeszközeinek használatát.
A tilalmat nyilvánvalóan azért vezették be, mert a Turkish Airlines attól tartott, hogy az EU Repülésbiztonsági Ügynöksége másodlagos szankciókat vet ki a vállalatra.
A The Insider független sajtóorgánum által megkérdezett szakértők szerint Törökország döntése valószínűleg jelentős hatással lesz a légiközlekedésre, mivel Oroszországban vagy a baráti partnerországokban nem minden típusú repülésszimulációs oktatóeszköz áll rendelkezésre.
[hm_embed link=”https://hellomagyar.hu/2022/12/09/a-torokok-miatt-all-a-forgalom-nem-jon-a-tengeren-az-orosz-olaj-europaba/” ][/hm_embed]
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Ez a világ legveszélyesebb gyümölcse: teljesen ártalmatlannak tűnik, miközben halálos mérget rejt magában
Akár egy kisebb vagyonba is kerülhet idén a karácsonyfa!
4 évig őrizte az „aranyrögöt”, mire kiderült, hogy még annál is értékesebb
Nagy különbséget tárt fel a szexuális vágyakkal foglalkozó nemek közti kutatás
Mi lenne, ha víz alatti légzésre is képesek lennénk?
A magyar animációs filmprojekt elnyerte az Európai Tanács anyagi támogatását