MH370: az új módszer megfejtheti az eltűnt maláj gép rejtélyét
Tíz éve veszett nyoma az MH370 utasszállítónak – most a tudósoknak támadt egy ötlete.
Kevés olyan ember van, aki ne hallott volna az MH370 eltűnéséről. A Malaysia Airlines 370-es számú utasszállítója 2014. március 8-án tűnt el a Kuala Lumpurból Pekingbe tartó úton, írja a Britannica enciklopédia. A Boeing 777 eltűnése 227 utassal és 12 fős személyzettel a fedélzetén az Indiai-óceántól Ausztráliától nyugatra Közép-Ázsiáig terjedő kutatási erőfeszítéseket eredményezett. A 370-es járat elvesztésének zavarba ejtő jellege olyannyira, hogy a történelem egyik leghíresebb eltűnt repülőgépévé vált.
Az Indiai-óceán nyugati szigetein csak néhány, a partra mosott törmelékdarabról erősítették meg, hogy az MH370-hez tartoznak. Emiatt az utasok családjai, a keresőcsapatok és a világ megválaszolatlan kérdésekkel küzdött.
Egy új kutatás a repülőgép lezuhanása során keltett víz alatti akusztikus jelek – például az MH370 feltételezett becsapódása – észlelésének lehetőségét kutatja, hogy betekintést nyújtson a sorsába.
Akusztikus módszer
A hidrofonok víz alatti mikrofonok, amelyek rögzítik a hanghullámokat és a nyomásváltozásokat az óceánban, írja Usama Kadri, a kutatócsoport tagja a The Conversationön. Ez a technológia ígéretesnek bizonyult a különféle eseményekből, köztük a repülőgép-balesetekből származó nyomásjelek észlelésében. Az ilyen típusú jelek több ezer kilométert is megtehetnek, így a hidrofonok értékes eszközzé válnak a tengeri környezetben zajló események azonosításához és osztályozásához.
A csapat a Comprehensive Nuclear-Test-Ban Szerződés Szervezete (CTBTO) hidroakusztikus állomásainak adatait elemezte. A nyugat-ausztráliai Cape Leeuwin és Diego Garcia, az Indiai-óceánban található sziget állomásainak adataira összpontosítottak.
Mindkét hely működött az MH370 lezuhanásának idején. Ezek az állomások a hetedik ívtől számított több tízperces jelátviteli időn belül helyezkednek el. A CTBTO állomások korábban észleltek jellegzetes nyomásjeleket repülőgép-balesetekből, valamint különböző méretű földrengésekből több mint 5000 kilométeres távolságból.
Mit árulnak el a hullámok?
Az ütés módja határozza meg a jel tulajdonságait, például időtartamát, frekvenciatartományát és hangerejét. A jelek vizsgálatával azt remélték, hogy azonosítani tudják az MH370 lezuhanásának lehetséges akusztikus bizonyítékait.
A Curtin Egyetem tudósai, majd később a Cardiff Egyetem kutatócsoportja által végzett korábbi elemzések megerősítették a Cape Leeuwin állomáson, a hetedik ív irányában rögzített ismeretlen forrás jelét. De az a hivatalos keresés által javasolt időablakon kívül esett.
Az MH370 nyomában
A legújabb kutatás a hivatalos és szűk időablakra összpontosított. Az elemzés csak egy releváns jelet azonosított a hetedik ív irányában, a Cape Leeuwin állomáson rögzítették. De ezt a jelet nem észlelték a Diego Garcia állomáson. A csapat szerint ez kérdéseket vet fel az eredetével kapcsolatban. Megvizsgálták az MH370 kezdeti repülési útvonala mentén érkező jelek adatait is, de nem találtak megfelelő akusztikus jeleket.
A kutatók leszögezték, mivel csak néhány múltbeli repülőesemény történt, megállapításaik nem meggyőzőek. De tekintettel a hidrofonok érzékenységére, nagyon valószínűtlen, hogy egy nagy repülőgép, amely az óceán felszínére ütközik, nem hagyna érzékelhető nyomásnyomot, különösen a közeli hidrofonokon. A kedvezőtlen óceáni viszonyok ugyanakkor potenciálisan tompíthatják vagy elfedhetik az ilyen jeleket.
Alternatív bizonyíték
A csapat szerint az MH370 akusztikus jelének észlelhetőségével kapcsolatos vita megoldása érdekében egy gyakorlati megközelítés lehetne a hetedik ív mentén irányított robbanások végrehajtása, hasonlóan az ARA San Juan tengeralattjáróhoz.
2017. november 15-én az argentin haditengerészet által üzemeltetett ARA San Juan egy gyakorlati küldetés során tűnt el. Néhány órával később a CTBTO állomásai szokatlan jelet vettek fel. A keresést segítendő, két héttel később egy kalibrációs gránátot dobtak le a levegőből az utolsó ismert hely közelében.
A CTBTO hidroakusztikus állomásain is rögzített kalibráló gránát hasonló volt a tengeralattjáró becsapódásából származó szokatlan jelhez.
Ellenőrzött robbantás
Most hasonló gyakorlatot szeretnének végrehajtani a hetedik ív mentén, robbanások vagy légfegyverek felhasználásával, amelyek energiaszintje megegyezik az MH370-hez tartozókkal. Ha az ilyen robbanásokból származó jelek a kívánt jelhez hasonló nyomásamplitúdókat mutatnának, az támogatná a jövőbeli keresések erre a jelre való összpontosítását. Ha a Cape Leeuwin és Diego Garcia által észlelt jelek sokkal erősebbek, mint a kérdéses jel, akkor mindkét állomás jeleinek további elemzésére lenne szükség.
Ez a hetedik ív meghatározásához használt adatok újraértékeléséhez is vezethet, figyelembe véve a frissített eredményeken alapuló új forgatókönyveket. Ezenkívül a jelerősség változásai betekintést nyújthatnak a változékonyságot befolyásoló körülményekbe, és potenciálisan segíthetik a becsapódási területek pontosabb elhelyezkedését adott terepek és utak alapján.
Ez is érdekelhet:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Az orosz állami tévé szerint egy különleges lövedékkel fegyverrel Berlint is támadhatják
Óriási idegen égitest bolygathatta meg a Naprendszert évmilliárdokkal ezelőtt
Második világháborús repülőgép roncsának állapotát őrizték meg a víz alatt
A koronavírus-járvány alatt az állatok viselkedése is gyökeresen megváltozott
Kína 2031-re kőzetmintákat hozna vissza a Marsról
Egy óriásbálna 50 éven keresztül tartotta rettegésben Konstantinápoly lakóit