Új balatoni attrakció lett Siófok megújult Sió-zsilipje
Siófokon a megújult Sió-zsilip környéke új élményt nyújt a helyieknek és a látogatóknak egyaránt.
Ahogy arról már áprilisban beszámoltunk róla képekkel, a Sió-zsilip teljes rekonstrukción esett át, a Sió-csatorna és a vizes élőhelyek kialakítása mellett. Az egykor kizárólag műszaki tevékenységet kiszolgáló területet mostanra élénk közösségi térré alakították át, így a modernizált zsilip most már nemcsak a hajózás és a vízszintkezelés fejlett eszközeként, hanem dinamikus közösségi és turisztikai térként is szolgál.
A nagyközönség számára már pár hónapja használható a közösségi tér, és rendkívül jól vizsgzott, mind a helyiek, mind a balatoni városba látogatók számára nagyon népszerű, ráadásul kiváló lehetőségeket nyit a regionális turizmus és a közösségi szerepvállalás előtt.
Díjnyertes tervezés
Az avatóünnepségen leleplezték a zsilip műszaki épületének falán a Lampl Hugó-emléktáblát, írja az Impress Magazin. Ez a rangos építészeti díj a zsilip tervezését, technológiáját, kivitelezését és a tájba való harmonikus illeszkedését ismeri el.
A római korig visszanyúló történelmi örökség
Római kor
A hellosiofok.hu szerint a Sió-zsilip eredete a Római Birodalomig nyúlik vissza. Eszerint a III. században Galerius római császár megbízást adott egy vízelvezető csatorna építésére a Balaton vízszintjének szabályozására a mai Siófok területén. A zsilip akkoriban csupán egy áttört homokpad volt, amely végül a népvándorlás korában elpusztult.
XIX. század
A Balaton vízszintjének jelentős ingadozásai miatt a XIX. században terveket dolgoztak ki a tó vízszintjének több célú szabályozására:
- A tavat a Dunával összekötő hajózható útvonal létrehozása,
- a környező mocsaras területek lecsapolása mezőgazdasági célokra,
- A balatonfüredi kikötő biztonságának növelése,
- A Budapest-Adria vasútvonal védelme a víz- és jégkároktól.
Az új fából készült zsilipet 1863. október 25-én adták át hivatalosan, ami történelmi mérföldkövet jelentett a Balaton, a Sió-csatorna és Siófok számára. A tó partja üdülőhellyé vált, az újonnan épült vasút pedig elérhetőbbé tette a környéket.
XX. század
Az 1940-es évekre szükségessé vált a zsilip bővítése és korszerűsítése, bár a II. világháború megszakította a tervezési folyamatot, az új szerkezetet végül 1947. szeptember 22-én helyezték üzembe.
A hajózsilip 83,5 méter hosszú és 12 méter széles, és legfeljebb 1200 tonnás uszályok és hajók befogadására alkalmas. A zsilip 2,5 méteres vízszintkülönbséget képes fenntartani a Sió-csatorna és a Balaton között.
A mostani, a Balaton vízelvezető rendszerének a legmodernebb építészeti és irányítástechnológiákat is magában foglaló felújítása 19 milliárd forintból, ebből 15,5 milliárd forint európai uniós támogatásból valósult meg.
ez is érdeke lehet:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Magyar származású hírességeket idéz meg egy lenyűgöző animációs kisfilm
Ismét adventi vonatokkal utazhatunk a bécsi és zágrábi karácsonyi vásárokra
Egy rabszolga előzhette meg Magellánékat a Föld megkerülésében
Ez a 2 centiméternél is kisebb fosszília lehet a hiányzó láncszem az evolúcióban
Putyin hajlandó lezárni a háborút, de ez korántsem ilyen egyszerű
Tudod, mi a barbakán? Megmutatjuk a megmaradt magyarországi barbakánokat