Új balatoni attrakció lett Siófok megújult Sió-zsilipje

Siófokon a megújult Sió-zsilip környéke új élményt nyújt a helyieknek és a látogatóknak egyaránt.

Ahogy arról már áprilisban beszámoltunk róla képekkel, a Sió-zsilip teljes rekonstrukción esett át, a Sió-csatorna és a vizes élőhelyek kialakítása mellett. Az egykor kizárólag műszaki tevékenységet kiszolgáló területet mostanra élénk közösségi térré alakították át, így a modernizált zsilip most már nemcsak a hajózás és a vízszintkezelés fejlett eszközeként, hanem dinamikus közösségi és turisztikai térként is szolgál.

A nagyközönség számára már pár hónapja használható a közösségi tér, és rendkívül jól vizsgzott, mind a helyiek, mind a balatoni városba látogatók számára nagyon népszerű, ráadásul kiváló lehetőségeket nyit a regionális turizmus és a közösségi szerepvállalás előtt.

Díjnyertes tervezés

Az avatóünnepségen leleplezték a zsilip műszaki épületének falán a Lampl Hugó-emléktáblát, írja az Impress Magazin. Ez a rangos építészeti díj a zsilip tervezését, technológiáját, kivitelezését és a tájba való harmonikus illeszkedését ismeri el.

A római korig visszanyúló történelmi örökség

Római kor

A hellosiofok.hu szerint a Sió-zsilip eredete a Római Birodalomig nyúlik vissza. Eszerint a III. században Galerius római császár megbízást adott egy vízelvezető csatorna építésére a Balaton vízszintjének szabályozására a mai Siófok területén. A zsilip akkoriban csupán egy áttört homokpad volt, amely végül a népvándorlás korában elpusztult.

XIX. század

A Balaton vízszintjének jelentős ingadozásai miatt a XIX. században terveket dolgoztak ki a tó vízszintjének több célú szabályozására:

  • A tavat a Dunával összekötő hajózható útvonal létrehozása,
  • a környező mocsaras területek lecsapolása mezőgazdasági célokra,
  • A balatonfüredi kikötő biztonságának növelése,
  • A Budapest-Adria vasútvonal védelme a víz- és jégkároktól.

Az új fából készült zsilipet 1863. október 25-én adták át hivatalosan, ami történelmi mérföldkövet jelentett a Balaton, a Sió-csatorna és Siófok számára. A tó partja üdülőhellyé vált, az újonnan épült vasút pedig elérhetőbbé tette a környéket.

XX. század

Az 1940-es évekre szükségessé vált a zsilip bővítése és korszerűsítése, bár a II. világháború megszakította a tervezési folyamatot, az új szerkezetet végül 1947. szeptember 22-én helyezték üzembe.

A hajózsilip 83,5 méter hosszú és 12 méter széles, és legfeljebb 1200 tonnás uszályok és hajók befogadására alkalmas. A zsilip 2,5 méteres vízszintkülönbséget képes fenntartani a Sió-csatorna és a Balaton között.

A mostani, a Balaton vízelvezető rendszerének a legmodernebb építészeti és irányítástechnológiákat is magában foglaló felújítása 19 milliárd forintból, ebből 15,5 milliárd forint európai uniós támogatásból valósult meg.

ez is érdeke lehet:

Forrás: