• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Szerkesztőség Szerkesztőség · 2025.05.10.
· Kult+Múlt

Mit keresett két 18. századi dániai hajó Costa Rica partjainál?

A koppenhágai Dán Nemzeti Múzeum megerősítette, hogy két 18. századi hajóroncs, amelyeket korábban kalózhajóknak véltek, valójában két dán rabszolgaszállító maradványai Costa Rica partjainál, a Cahuita Nemzeti Park vizeiben.

A roncsokat 1710-ben süllyesztették el a közép-amerikai partoknál, és mint kiderült, a hajók a Fridericus Quartus és Christianus Quintus voltak. Ezek az afrikai rabszolgák transzportjára szolgáltak, és a korabeli történelmi források szerint több száz rabszolgát szállítottak. A kutatások szerint a hajókon egyszerre 600-700 afrikai rabszolga és mintegy 100 fős személyzet tartózkodott a tragédia idején.

A Fridericus Quartust a legénység felgyújtotta egy lázadás után, míg a Christianus Quintust a horgonyzsinór elvágása után sodorta a part felé az erős hullámzás, ahol zátonyra futott. A pontos helyszínük eddig nem volt ismert, de régóta tudott volt, hogy két roncs található a Cahuita Nemzeti Park területén, derül ki az Ancient Origins beszámolójából.

Dán Rabszolgahajó Christianus Quintus

Az 1677 május 31-i møni csata ábrázolása. A középen látható hajó valószínűleg a Christianus Quintus, amely Niels Juel admirálishoz tartozott. Christian Mølsted (1862–1930) olajfestménye.

2023-ban a Dán Nemzeti Múzeum és a Viking Hajómúzeum tenger alatti régészei, Andreas Kallmeyer Bloch és David Gregory vezették a feltárásokat. Mintákat vettek a szerkezet roncsából származó fából, valamint a rakomány részét képező téglákból és agyagcsövekből. Az elemzések megerősítették, hogy a téglák és a fa dán eredetűek, és a fán égési nyomokat is láttak, ami illeszkedik a történelmi beszámolókhoz, miszerint az egyiket felgyújtották.

Korábban a roncsokat kalózokhoz kötötték, ám a 2015-ös amerikai tenger alatti régészeti felfedezés, amely során sárga téglákat találtak az egyik roncsnál, új kérdéseket vetett fel a szerkezetek eredetével kapcsolatban, ami végül a dán rabszolgaszállítók azonosításához vezetett. A 18. században a dán hajók aktívan részt vettek az afrikai rabszolgák szállításában a karibi térségbe. A Fridericus Quartus és a Christianus Quintus sorsa is a rabszolga-kereskedelem sötét korszakát tükrözi, amikor embereket kényszerítettek rabszolgasorsra, és gyakran veszélyes körülmények között közlekedtek, ami sokszor tragédiához vezetett.

Amikor a mai Costa Rica partjainál zátonyra futottak, a legtöbb rabszolgát elengedték a környező erdős területeken, kivéve nagyjából húsz embert, akiket kisebb hajókra szállítottak át a közeli spanyol Portobello városába.

Ez a felfedezés jelentős történelmi és régészeti értékkel bír, mivel pontosabb képet ad a dán rabszolga-kereskedelemről és a Karib-tenger térségének 18. századi történelméről. A kutatások folytatódnak, hogy további részleteket tárjanak fel a hajók és az azon utazók sorsáról, valamint a rabszolgaság helyi hatásairól.

A Costa Rica partjainál fekvő két 18. századi roncs a dán rabszolgahajók, a Fridericus Quartus és a Christianus Quintus maradványai 1710-ben süllyedtek el. Azonosításuk után azonban a hajók története és a régészeti feltárások új megvilágításba helyezik a dán rabszolga-kereskedelem történetét az Amerikai kontinensen.

Érdemes elolvasni:

  • Egyetlen fog változtathatja meg azt, amit a kereszténységről eddig gondoltunk
  • 2 ezer éves, különleges egyiptomi erődítményt tártak fel régészek
  • Caligula császár bámulatos úszó palotáitól eldobod az agyad
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Amerika Dánia hajózás történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Te ismered a budapesti Anonymus-szobor legendáit?

  • Felejtsd el Velencét és a Balatont: Itt érdemes nyaralni és ingatlant is venni

  • Tokaj: a borok királya és a királyok bora

  • Egy 2000 éves szarkofágban bukkantak hihetetlen leletre a régészek

  • Átvette első hosszú távú Airbus A321XLR gépét a Wizz Air

  • Újranyit az Állatkert kedvenc látványossága

Kapcsolódó cikkek

Ligeti Miklós Anonymus szobor Budapest
2025.05.22.

Te ismered a budapesti Anonymus-szobor legendáit?


Olvasson tovább
hordó Tokaj bor
2025.05.22.

Tokaj: a borok királya és a királyok bora


Olvasson tovább
szarkofág
2025.05.22.

Egy 2000 éves szarkofágban bukkantak hihetetlen leletre a régészek


Olvasson tovább
Római Birodalom nyelv Forum Romanum római beton
2025.05.21.

Hogyan tart a római beton 2000 éve?


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Te ismered a budapesti Anonymus-szobor legendáit?

Te ismered a budapesti Anonymus-szobor legendáit?

Tovább olvasok
Felejtsd el Velencét és a Balatont: Itt érdemes nyaralni és ingatlant is venni

Felejtsd el Velencét és a Balatont: Itt érdemes nyaralni és ingatlant is venni

Tovább olvasok
Tokaj: a borok királya és a királyok bora

Tokaj: a borok királya és a királyok bora

Tovább olvasok
<b>Egy 2000 éves szarkofágban bukkantak hihetetlen leletre a régészek</b>

Egy 2000 éves szarkofágban bukkantak hihetetlen leletre a régészek

Tovább olvasok
Átvette első hosszú távú Airbus A321XLR gépét a Wizz Air

Átvette első hosszú távú Airbus A321XLR gépét a Wizz Air

Tovább olvasok
Újranyit az Állatkert kedvenc látványossága

Újranyit az Állatkert kedvenc látványossága

Tovább olvasok
Hogyan tart a római beton 2000 éve?

Hogyan tart a római beton 2000 éve?

Tovább olvasok
XIV. Leó pápa is beszállt a béketárgyalásokba

XIV. Leó pápa is beszállt a béketárgyalásokba

Tovább olvasok
Így menekült meg Vajdahunyadvár az elbontástól

Így menekült meg Vajdahunyadvár az elbontástól

Tovább olvasok
Víz alatt tárták fel az első szervezett civilizációt?

Víz alatt tárták fel az első szervezett civilizációt?

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4