Hamarosan vége lehet a Horvátország határain való sorban állásnak
A horvát határokon kialakuló, különösen nyáron rendszeresen visszatérő hosszú sorok enyhítésére egy innovatív, közel kétmillió eurós, vagyis csaknem 800 millió forintos fejlesztést indítottak el Horvátországban.
A projekt célja, hogy korszerű technológiai megoldásokkal megszüntesse az elviselhetetlen torlódásokat azokon a határátkelőkön, amelyek nem tartoznak a schengeni övezethez – ilyenek például a Szerbiával, Bosznia-Hercegovinával és Montenegróval közös átkelők.
Korábban a szlovén és magyar határnál is jelentős sorok alakultak ki a turisztikai szezonban, de Horvátország schengeni csatlakozása óta ezek az átkelők már zökkenőmentesek, viszont továbbra is gyakoriak az órákig tartó várakozások az “új” keleti és déli határokon, különösen nyáron, amikor több millió turista halad át az országon.
A Total Croatia szerint a rendszer kiépítésének költsége 1,99 millió euró, a kivitelezésre kiírt tenderen pedig két ajánlat érkezett. Az eszközök telepítésének befejezését követően a kivitelezőknek két év áll rendelkezésükre a teljes projekt végrehajtására.

Több kilométeres sor az M1-es autópálya Bécsbe vezető irányába Hegyeshalom közelében 2015. szeptember 5-én. MTI/Krizsán Csaba
A fejlesztés központi elemei a legmodernebb videoanalitikai kamerák, amelyeket a legforgalmasabb határátkelőkhöz helyeznek ki. A Turizmus Online cikke szerint ezek a kamerák képesek lesznek felismerni a rendszámtáblákat és elemezni a forgalom áramlását, ezáltal pontosan mérni tudják az egyes járművek várakozási idejét.
Külön érdekesség, hogy ahol nincs kamera, ott a mobilhálózatok adataiból állapítják meg a járműsűrűséget. Az összegyűjtött adatokat gépi tanulás segítségével dolgozzák fel, amelyek elősegítik a dugók mintázatainak azonosítását és a torlódások előrejelzését.
Az újdonság további előnye, hogy az adatok a Horvát Közutak mobilalkalmazásában és hivatalos weboldalán is elérhetők lesznek. A rendszer valós idejű információkat nyújt a várakozási időkről minden érintett átkelőhelyen, sőt, javaslatot tesz alternatív útvonalakra is, amennyiben valamelyik pont túlterhelt.
A rendszer kiemelten fogja figyelni a főbb határátkelőket, amelyek a legnagyobb forgalmat bonyolítják le a régióban.
A projekt nemcsak a turisták és a határokon átutazók kényelmét szolgálja, hanem egy 2014-es európai uniós szabályozásnak is megfelel, amely előírja, hogy a tagállamoknak tájékoztatniuk kell a közlekedőket a külső – nem EU-s – határokon tapasztalható várakozási időkről.
A kétmillió eurós beruházás remélhetőleg jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy a horvát határokon a nyári hónapokban se kelljen többé hosszú órákat várakozni, és kényelmesebb, átláthatóbb utazási élményt kínáljon minden turistának és ingázónak.
Érdemes elolvasni:
- Remek hír az utazóknak: Még erősebb lett a magyar útlevél a Henley Passport Index szerint
- Triplájára nőhet az EU-ba vízummentesen utazók adminisztrációs díja – Mit jelent ez Magyarország és az utazók számára?
- Elfelejthetjük az országonkénti engedélyeket, hamarosan egyetlen vízummal látogathatunk meg 6 csodás országot
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Önazonossági törvény: az első önkormányzatok, akik már élnek a beköltözési kontrollal
Újra teljes vonalon fog közlekedni a 4-es és a 6-os villamos
Megújul a Göncz Árpád városközpont – Íme a látványtervek
Hamarosan indul a Sziget Fesztivál, így sűrűbben fog közlekedni a HÉV
Nagy büntetésbe szaladhatnak bele a magyar autósok, ha itt mennek át Ausztriába
Hamarosan megnyílhat végre a Biodóm, de vajon cirkusz vagy állatkert lesz belőle?