• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Helló Magyar Helló Magyar · 2021.11.25.
· Belföld

Ez a 12 világhírű építésziroda fog pályázni a Nyugati és környezetének megújítására – képek

Újabb mérföldkőhöz ért a Nyugati pályaudvar és környezetének megújítására kiírt, nyílt nemzetközi tervpályázat. Kialakult a végleges mezőny, jelentette be közösségi oldalán Fürjes Balázs, a a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára.

Teljes megújulás a Nyugati környékén

Az elképzelések szerint a következő években a Nyugati pályaudvar és a környezete teljesen megújul. A föld alatt vasúti mélyállomás épül, ami a felszínen megmaradó vágányokkal együtt sokkal több utast és vonatot tud majd fogadni, gyorsabban és kényelmesebben. Új közösségi tér lesz a műemléki Eiffel-csarnok és a Nyugati tér is átalakul:

bezöldül és megszűnik a szocialista tájseb, a térbe belerondító autópálya, a Nyugati-felüljáró.

A vágányok és az állomás föld alá helyezése miatt a belváros szívében 23,5 hektár, vagyis közel két Városmajornyi terület szabadul fel használatra. A helyén egy új városrész születik: középületekkel, minőségi közterületekkel, vadonatúj közparkkal, zöldfolyosóval a Nagykörúttól egészen a Városligetig.

A pályázati kiírás

Ahogyazt már megírtuk, a kétfordulós, nyílt, nemzetközi építészeti tervpályázatra 4 kontinensről 36, köztük több világhírű, komoly nemzetközi tapasztalattal rendelkező építésziroda és mérnöki konzorcium jelentkezett. Az építészcsapatokban dolgozó építészek több, mint 50 különböző nemzet polgárai. Az irodák többsége az elmúlt 15-20 évben részt vett Európa nagy történelmi vasútállomásainak megújításában: Bécsben, Amszterdamban, Zürichben, Rotterdamban és Londonban.

A zsűri tizenkét építészcsapatot választott ki a harminchatból. A tervpályázat második fordulójában ők készíthetik el a Nyugati pályaudvar és a környezetének megújítására vonatkozó terveket. 12 olyan csapatot, akik a korábbi munkáik során már bizonyítottak, és komoly tapasztalattal rendelkeznek nagypályaudvarok világszínvonalú megújításában.

A jelentkezők száma és minősége is jelzi, hogy a Nyugati-tervpályázat vonzó és izgalmas. Budapest izgalmas világváros Európa szívében, és a feladat egy igazi kreatív szakmai kihívás az építész- és vasúttervezőknek, mérnököknek. A mai világban ritka lehetőség újraálmodni egy európai főváros főpályaudvarát, ilyen léptékben megújítani és újratervezni egy egész történeti városrészt.

Ferencvárosi átemelő
Érdemes elolvasniÓriásberuházás formálhatja át a főváros közlekedését – új híd épül Budapesten

A zsűri összetétele

A pályázatokat elbíráló zsűri elnöke Fürjes Balázs, alelnök pedig Vitézy Dávid, a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója. A bizottság tagja még Karácsony Gergely főpolgármester és a három érintett kerület polgármestereit (Tóth József XIII. kerületi szocialista polgármester, Soproni Tamás VI. kerületi momentumos polgármester és Szentgyörgyvölgyi Péter V. kerületi kormánypárti polgármester). A három kerület alpolgármesterei vagy főépítészeik teljes jogú, szavazati joggal bíró zsűritagként vesznek részt a munkában. Az érintett szakmai szervezetek sem maradtak ki a döntéshozatalból, így a Magyar Építész Kamara és a Magyar Mérnöki Kamara is részt vesz a bírálóbizottság munkájában. A bírálóbizottság is nemzetközi: a brit és a cseh vasút állomásainak fejlesztéseiért felelős vezetőket is felkértük, vegyenek részt és szakértelmükkel, tapasztalatukkal segítsék a munkát.

12 építészcsapat

A legjobb 12 csapat 4 kontinensen és több, mint 25 országban tervezett megépült nagypályaudvarokat. Japán, brit, francia, holland, magyar, spanyol, svéd, olasz és osztrák tervezőirodák jutottak be a második fordulóba. Ezek az irodák olyan nagy, történelmi pályaudvarok megújításában vettek részt, mint a londoni King’s Cross vagy a párizsi Gare de Lyon. Vagy olyan modern és forgalmasak megépítésében, mint a Bécsi főpályaudvar vagy naponta több millió utast kiszolgáló tokiói Takenawa állomás.

A vasútállomások köré többször egész városrészeket is terveztek.

Ez a tudás pedig a Nyugati pályaudvar és környezetének megújításakor is kifejezetten hasznos.

Külföldi irodákkal összeállva 5 magyar iroda is bejutott a második fordulóba.

Benthem Crouwel Architects (Hollandia)

A holland irodához köthető a Rotterdam Centraal pályaudvar, ahol naponta 170 ezer utas fordul meg. Nemcsak a vasúti forgalmat szolgálja ki, fontos helyi közlekedési csomópont is! Valamint a Hágai pályaudvar, ahol különleges megoldással az első emeletén vezették át a villamost. Nemrég Brnoban nyertek nemzetközi tervpályázaton, ők tervezik a cseh nagyváros új főpályaudvarát.

BENTHEM CROUWEL ÉPÍTÉSZIRODA – Hágai központi pályaudvar

BENTHEM CROUWEL ÉPÍTÉSZIRODA – Hágai központi pályaudvar

Grimshaw Architects (Nagy-Britannia)

A brit Grimshawnak köszönhetően újult meg a London Bridge pályaudvar, amely évente 90 millió utast szolgál ki. Külön érdekesség, ahogyan a régi árkádsort beillesztették az új épületbe. Az iroda munkáját dicséri Melbourne, New York, Los Angeles, Amszterdam, Doha számos új állomása, és tervezőként dolgoznak a rövidesen megnyíló londoni Crossrail állomásain is.

GRIMSHAW ARCHITECTS – London Bridge pályaudvar

GRIMSHAW ARCHITECTS – London Bridge pályaudvar

Zaha Hadid Architects (Nagy-Britannia) + Finta és Társai Építészstúdió (Magyarország) + Buro Happold (Nagy-Britannia)+ Abud Mérnökiroda (Magyarország) + Land Italia (Olaszország)

A magyar tagok, a Finta József nevével fémjelzett építészcsapattal már több évtizede aktív tervezői Budapestnek, nekik köszönhető a WestEnd City Center, nemrég a Hungexpo, Budapest új konferenciaközpontjának megújításán dolgoztunk együtt! De ők a magyar társépítészei az épülő Mol-toronynak is.

ZAHA HADID ARCHITECTS ÉPÍTÉSZIRODA - Vilniusi központi pályaudvar

ZAHA HADID ARCHITECTS ÉPÍTÉSZIRODA – Vilniusi központi pályaudvar

A nemzetközi irodák már több komoly közlekedési csomópontot terveztek. A világhírű Zaha Hadid iroda keze alól került ki a balti államokat összekötő Rail Baltica több nagy vasútállomása, a prágai Masaryk pályaudvar fejlesztése és számos nagy, nemzetközi repülőtér is. A Buro Happold a világ egyik vezető mérnökcége: az új budapesti Galvani híd és a Közlekedési Múzeum tervezésén is dolgozik.

Sweco Architects (Svédország) + Gateways (Hollandia)

A svéd Sweco munkája Malmö központi pályaudvarának bővítése, az ide épített új vasúti alagút révén naponta 46 ezer ember használja ezt az állomást. Az alagúthoz új felvételi épület is készült, és az egész környék átépült. A holland Gateways pedig az amszterdami észak–déli metróvonal mentén tervezett lakó- és irodaépületet, működött közre az új állomások kiépítésében.

ARUP Group Architectes (Franciaország)

Az AREP Arhitects tervei alapján újult meg számos nagy francia vasútállomás: a 19. századi párizsi Gare de Lyon, amely napi 670 ezer utast szolgál ki. Hatalmas embertömeg, komoly történelmi múlt. Megújult a műemléképület, ahová új funkciók is költöztek. A munka végére egy többszintes, teljesen akadálymentes, kényelmes vasútállomás jött létre. Az üvegtetőnek köszönhetően pedig a napfény is eljut a felső peronokra. Számos francia, olasz, kínai pályaudvar is a munkájukat dicséri.

ARUP ÉPÍTÉSZIRODA – HS2, a második brit nagysebességű vasút új állomása Birminghamben

ARUP ÉPÍTÉSZIRODA – HS2, a második brit nagysebességű vasút új állomása Birminghamben

Ove Arup & Partners International (Nagy-Britannia)

A bit iroda eddig 16 ezer tervezővel és szakértővel dolgozott együtt nagy vasúti pályaudvarok megújításán és ikonikus épületek tervezésén. Szakértelmükről és kreativitásukról elég csak annyit mondani, hogy nekik köszönhető az Operaház felépítése Sydneyben, és a londoni St. Pancras állomás megújítása is.

Plant – Atelier Peterkis (Magyarország)+ Hawkins Brown Architects (Nagy-Britannia)

A két iroda a műemlékvédelem és a kötöttpályás közlekedés szakértelmének fúziója. A Kis Péter nevével fémjelzett magyar Plant iroda itthon számos építészeti munkáról ismert. Míg a brit Hawkins Brown több vasúti állomást tervezett, például a Crossrail új állomását Londonban, a Tottenham Court Roadnál.

HAWKINS BROWN ÉPÍTÉSZIRODA – Tottenham Court Road állomás

HAWKINS BROWN ÉPÍTÉSZIRODA – Tottenham Court Road állomás

Albert Wimmer (Ausztria)

Az osztrák Albert Wimmer egyik legjelentősebb munkája az új bécsi, átmenő főpályaudvar, amely naponta 145 ezer utast fogad. A különleges tetőszerkezetnek köszönhetően több emelet mélyre is behatol a természetes fény. Egy összetett fejlesztés: bevásárlóközpont és parkolóház is kapcsolódik hozzá. Az iroda a pályaudvar környezetét is rendezte, barnamezős területen jelentős ingatlanfejlesztést valósított meg.

ALBERT WIMMER ÉPÍTÉSZIRODA - Bécsi főpályaudvar

ALBERT WIMMER ÉPÍTÉSZIRODA – Bécsi főpályaudvar

KKAA Kengo Kuma & Associates (Japán) + M-Teampannon (Magyarország)

A magyar M-Teampannonnak köszönhető több hazai egyetem, oktatási és lakóépület tervezése. A XII. kerületben MOM Park lakóépületegyüttes és a MOM kulturális központ. És olyan jelentős kulturális fejlesztésekben is részt vesz más külföldi irodák partnereként, mint a rövidesen megnyíló Magyar Zene Háza és a Közlekedési Múzeum új budapesti főépületének tervezése.

A japán Kengo Kumának a műemléki épületek felújításában és a kötöttpályás közlekedésfejlesztésben van komoly tapasztalata. Ők tervezték a naponta több millió utast kiszolgáló tokiói Takenawa Gateway állomást, de Párizs egyik ikonikus új állomásán is dolgoznak.

John McAslan + Partners (Nagy-Britannia)

A brit iroda legjelentősebb munkája a King’s Cross pályaudvar Londonban, ahol naponta 150 ezer utas fordul meg, a történelmi csarnok és a köztér integrációja a Nyugati számára is jó példa lehet. Az állomás különlegessége az egyedi tető, amely a metrót és a vasútállomást köti össze. Sydney új főpályaudvarán is dolgoznak, mely szintén a régi és az integráns egységét alkotja.

JOHN MCASLAN + PARTNERS ÉPÍTÉSZIRODA – King's Cross pályaudvar

JOHN MCASLAN + PARTNERS ÉPÍTÉSZIRODA – King’s Cross pályaudvar

Foster + Partners (Nagy-Britannia)

A brit iroda tervezte sok más híres munkája mellett a szaúdi Haramain nagysebességű vasút nemrég megépült új állomásait, London ikonikus gyaloghídját, a Millennium hidat és az Apple ikonikus márkaboltjait világszerte. Magyar partnerükkel közösen pedig Budapesten a Mol új irodaházát is.

FOSTER+PARTNERS – Haramain nagysebessegű vasút

FOSTER+PARTNERS – Haramain nagysebessegű vasút

Cruz y Ortiz Arquitectos (Spanyolország) + Szántó és Mikó (Magyarország)

A Cruz y Ortiz spanyol irodának köszönhető a svájci SBB Bázel állomás bővítése és megújítása. Mindezt úgy végezték el, hogy közben végig zavartalanul működött a vasútforgalom. Számos nagysebességű vasúti pályaudvar tervezésén is dolgoztak, ezek közül a legismertebb Spanyolországban, a Sevilla Santa Justa.

CRUZ Y ORTIZ ÉPÍTÉSZIRODA - SBB Bázel állomás

CRUZ Y ORTIZ ÉPÍTÉSZIRODA – SBB Bázel állomás

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest építészet fejlesztés
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Nero császár valóban végighegedülte Róma pusztulását?

  • Szabályszegés a kamerák előtt: így büntetnek a városi megfigyelőrendszerek

  • Átfogó KRESZ-reform készül, minden közlekedőt érinteni fog

  • Végleg eltűnt Balatonfüred vitatott „görög faluja”

  • A Szovjetek palotája a 20. század legnagyobb projektje lett volna, de Hitler miatt soha sem valósult meg

  • Emberi agysejtekkel operál az új biológiai számítógép

Kapcsolódó cikkek

kamera térfigyelőrendszer Szitakötő
2025.06.06.

Szabályszegés a kamerák előtt: így büntetnek a városi megfigyelőrendszerek


Olvasson tovább
Magyarország közlekedés vezetés sofőrök KRESZ
2025.06.06.

Átfogó KRESZ-reform készül, minden közlekedőt érinteni fog


Olvasson tovább
görög falu balatonfüred anna lakópark
2025.06.05.

Végleg eltűnt Balatonfüred vitatott „görög faluja”


Olvasson tovább
gyorsvasút repülőtér Nyugati pályaudvar cargo
2025.06.04.

Nagysebességű vasút épül a Liszt Ferenc Repülőtér és a Nyugati pályaudvar között


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Nero császár valóban végighegedülte Róma pusztulását?

Nero császár valóban végighegedülte Róma pusztulását?

Tovább olvasok
Szabályszegés a kamerák előtt: így büntetnek a városi megfigyelőrendszerek

Szabályszegés a kamerák előtt: így büntetnek a városi megfigyelőrendszerek

Tovább olvasok
Átfogó KRESZ-reform készül, minden közlekedőt érinteni fog

Átfogó KRESZ-reform készül, minden közlekedőt érinteni fog

Tovább olvasok
Végleg eltűnt Balatonfüred vitatott „görög faluja”

Végleg eltűnt Balatonfüred vitatott „görög faluja”

Tovább olvasok
A Szovjetek palotája a 20. század legnagyobb projektje lett volna, de Hitler miatt soha sem valósult meg

A Szovjetek palotája a 20. század legnagyobb projektje lett volna, de Hitler miatt soha sem valósult meg

Tovább olvasok
Emberi agysejtekkel operál az új biológiai számítógép

Emberi agysejtekkel operál az új biológiai számítógép

Tovább olvasok
Ezért nem akarják felnyitni Kína első császárának sírját

Ezért nem akarják felnyitni Kína első császárának sírját

Tovább olvasok
7 különös dolog, amit a Holdon hagytak az űrhajósok

7 különös dolog, amit a Holdon hagytak az űrhajósok

Tovább olvasok
Még régebbiek lehetnek a holt-tengeri tekercsek, mint azt korábban gondolták

Még régebbiek lehetnek a holt-tengeri tekercsek, mint azt korábban gondolták

Tovább olvasok
Az indiai templom, amelynek „lebegő oszlopa nem érinti a talajt”

Az indiai templom, amelynek „lebegő oszlopa nem érinti a talajt”

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4