• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Kármán Brigitta Kármán Brigitta · 2024.12.24.
· Belföld

Eltolhatónak tervezték a Lánchidat?

Lánchíd, Magyarország

Kiemelt kép: Depositphotos.com

Budapest ikonikus építményei, a Lánchíd és a Várhegy alatti Alagút, számos érdekes történetet és legendát hordoznak magukban. Az évtizedek során mindkét műemlék nemcsak a városépítészet csúcspontjait jelentették, hanem számos titkot is elrejtettek. A híd és az alagút történetei ma is élnek a budapestiek körében, akik büszkén mesélnek róluk, miközben átsétálnak vagy autóznak rajtuk.

A Lánchíd megépítése és jelentősége

A 19. század közepéig Magyarországon nem létezett állandó híd a Dunán; az átkeléshez kompokat és hajókat használtak. Ezt a helyzetet változtatta meg a Széchenyi lánchíd, amely az első állandó dunai átkelőként 1849-ben nyílt meg. Széchenyi István gróf, a híd megálmodója és névadója, sajnos soha nem kelhetett át rajta, mivel a megnyitó előtt elhunyt. Az átadási ceremóniát az osztrák Haynau táborszernagy vezette, csupán néhány héttel az aradi vértanúk kivégzése után írja a Múlt Kor.

Az Alagút építése a Várhegy alatt

A Lánchíddal szemben, a budai Várhegy alatt húzódó Alagút építése 1853 végén kezdődött, és 1857 tavaszán adták át a forgalomnak. Az Alagút megépítése azért vált szükségessé, mert a híd Budán egyenesen a Várhegynek vezetett, ami akadályozta a közlekedést. A korabeli technológiai fejlettséghez képest az építkezés gyorsan haladt, és a 9,5 méter széles, 349,66 méter hosszú alagút sikeresen elkészült. Érdekesség, hogy a hegyet egyszerre két irányból kezdték el fúrni, hasonlóan a későbbi La Manche alatti „Csalagúthoz”. A munkálatok során sok polgár aggódott, hogy összeér-e majd a két járat, de végül minden probléma nélkül találkoztak.

A Lánchíd „eltolásának” legendája

Egy városi legenda szerint az Alagutat azért alakították ki, hogy szükség esetén a Lánchidat „belerejthessék”, például rossz időjárás esetén. Ez a történet azonban csupán a pesti humor szüleménye, és nincs valóságalapja. Valójában Széchenyi István már a híd építésekor is kívánatosnak tartott volna egy alagutat, de annak megvalósítására még várni kellett. Az Alagút enyhe lejtése a Duna felé biztosítja, hogy a víz ne álljon meg benne, bár az építést követő években a rétegvíz csöpögése miatt a konflisosok ernyőt adtak utasaiknak.

A Lánchíd és az Alagút a második világháborúban

A második világháború során, 1945 januárjában a visszavonuló német csapatok felrobbantották a Lánchidat, jelentős károkat okozva ezzel Budapest infrastruktúrájában. Az Alagút is megsérült a bombázások során, de szerkezetileg épen maradt. A háború után mindkét építményt helyreállították; a Lánchidat 1949-ben, az eredeti átadásának centenáriumán nyitották meg újra. Az újjáépítés során igyekeztek megőrizni az eredeti tervek szerinti megjelenést, tisztelegve a 19. századi mérnöki munka előtt.

A Lánchíd és az Alagút szerepe a modern Budapesten

Ma a Lánchíd és az Alagút egyaránt fontos szerepet játszanak Budapest közlekedésében és turizmusában. A híd a pesti Széchenyi István teret köti össze a budai Clark Ádám térrel, míg az Alagút a Krisztina körutat kapcsolja össze a Lánchíddal, megkönnyítve ezzel a Várhegy alatti közlekedést. Mindkét építmény a város jelképeivé vált, és népszerű látványosság a turisták körében. Az elmúlt években felújítási munkálatok zajlottak a Lánchídon, hogy megőrizzék annak szerkezeti épségét és történelmi jelentőségét a jövő generációi számára.

A Lánchíd és az Alagút építésének kihívásai

A 19. században a Lánchíd és az Alagút megépítése mérnöki bravúrnak számított. A Duna szélessége és a Várhegy kemény kőzete komoly kihívást jelentett az építők számára. A híd tervezését és kivitelezését William Tierney Clark és Adam Clark skót mérnökök irányították, akik innovatív megoldásokkal biztosították a szerkezet stabilitását és tartósságát. Az Alagút építése során alkalmazott kétirányú fúrási technika pedig előremutató módszer volt a korabeli építészetben.

A Lánchíd oroszlánjai és a hozzájuk kapcsolódó legenda

A Lánchíd hídfőinél található kőoroszlánok is számos legendát ihlettek. Az egyik legismertebb történet szerint az oroszlánoknak nincs nyelvük, és amikor erre valaki felhívta az alkotó, Marschalkó János figyelmét, állítólag szégyenében a Dunába vetette magát. Ez azonban csupán városi legenda; az oroszlánoknak valójában van nyelvük, de azok csak bizonyos szögből láthatók. Az oroszlánok impozáns megjelenése mára a híd ikonikus részévé vált, és a városi folklór szerves részét képezi.

A múlt és a jelen találkozása Budapest szívében

A Lánchíd és az Alagút nem csupán építészeti remekművek, hanem a magyar történelem szimbólumai is. Építésük, újjáépítésük és folyamatos fenntartásuk története az ország kitartását és újrakezdésre való képességét tükrözi. Ma is a város meghatározó elemei, amelyek emlékeztetnek minket a múlt örökségére és a jelen lehetőségeire.

 

Ezt is érdemes elolvasni:

A Vörös Sün Ház: Budapest legöregebb használatban lévő épülete

KÉPEK: Így épült a Deák téri aluljáró 50 éve

Kiemelt kép: Depositphotos.com

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest Magyarország természet történelem utazási kalauz
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Nem szeretnél egy vagyonért strandolni? Ezek Budapest legjobb pénztárcabarát fürdőhelyei

  • Egészen furcsa, fekete jéghegyet találtak az Északi-sarkkör közelében

  • Újabb tűzeset a visegrádi négycsillagos hotelben: ismét füstbe borult a wellnessrészleg

  • Elképesztő tempóban forog a szupermasszív fekete lyuk a Tejútrendszer közepén

  • A gízai nagy piramisok alatti újabb város fedezhettek fel a tudósok?

  • Elkezdődött a nyár, a balatoni strandbelépők pedig óriásit drágultak

Kapcsolódó cikkek

Palatinus fürdő Budapest strandok
2025.06.14.

Nem szeretnél egy vagyonért strandolni? Ezek Budapest legjobb pénztárcabarát fürdőhelyei


Olvasson tovább
Hotel Silvanus Visegrád szálloda
2025.06.14.

Újabb tűzeset a visegrádi négycsillagos hotelben: ismét füstbe borult a wellnessrészleg


Olvasson tovább
külföldi turisták Balaton nyár
2025.06.14.

Elkezdődött a nyár, a balatoni strandbelépők pedig óriásit drágultak


Olvasson tovább
Uber boat Budapest Duna hajózás
2025.06.13.

Szombat estig ingyenesen hajózhatsz a Dunán!


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Nem szeretnél egy vagyonért strandolni? Ezek Budapest legjobb pénztárcabarát fürdőhelyei

Nem szeretnél egy vagyonért strandolni? Ezek Budapest legjobb pénztárcabarát fürdőhelyei

Tovább olvasok
Egészen furcsa, fekete jéghegyet találtak az Északi-sarkkör közelében

Egészen furcsa, fekete jéghegyet találtak az Északi-sarkkör közelében

Tovább olvasok
Újabb tűzeset a visegrádi négycsillagos hotelben: ismét füstbe borult a wellnessrészleg

Újabb tűzeset a visegrádi négycsillagos hotelben: ismét füstbe borult a wellnessrészleg

Tovább olvasok
Elképesztő tempóban forog a szupermasszív fekete lyuk a Tejútrendszer közepén

Elképesztő tempóban forog a szupermasszív fekete lyuk a Tejútrendszer közepén

Tovább olvasok
<b>A gízai nagy piramisok alatti újabb város fedezhettek fel a tudósok?</b>

A gízai nagy piramisok alatti újabb város fedezhettek fel a tudósok?

Tovább olvasok
Elkezdődött a nyár, a balatoni strandbelépők pedig óriásit drágultak

Elkezdődött a nyár, a balatoni strandbelépők pedig óriásit drágultak

Tovább olvasok
Több ezer milliárd forintnyi kincset szállított a legdrágább hajóroncs

Több ezer milliárd forintnyi kincset szállított a legdrágább hajóroncs

Tovább olvasok
Szombat estig ingyenesen hajózhatsz a Dunán!

Szombat estig ingyenesen hajózhatsz a Dunán!

Tovább olvasok
Budapestet is érintik a közel-keleti járattörlések

Budapestet is érintik a közel-keleti járattörlések

Tovább olvasok
Minden korábbinál mélyebbre látunk az univerzumba: itt a valaha készült legnagyobb galaxis-térkép

Minden korábbinál mélyebbre látunk az univerzumba: itt a valaha készült legnagyobb galaxis-térkép

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4