• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Vendégszerző Vendégszerző · 2025.06.06.
· Belföld

Átfogó KRESZ-reform készül, minden közlekedőt érinteni fog

Az ország történetének egyik legnagyobb közlekedési reformja előtt állunk. A KRESZ, amely az elmúlt 50 évben csak kisebb módosításokon esett át, most átfogó frissítésen megy keresztül. A cél a közlekedésbiztonság javítása, a jogi keretek modernizálása, valamint annak a 21. századi közlekedési szokásokhoz való igazítása. Az új szabályok mindenkit érintenek, aki közlekedik az ország útjain.

Miért van szükség a KRESZ-reformra?

Az Építési és Közlekedési Minisztérium széleskörű egyeztetést folytatott le szakmai, tudományos és civil szervezetek bevonásával, hogy feltérképezze a legfőbb kihívásokat, és javaslatokat gyűjtsön az új KRESZ kialakításához – írja az Index. Az utolsó komolyabb átdolgozás több mint egy évtizede történt, ám azóta jelentősen megváltozott az úthálózat és a közlekedési kultúra. Sokkal több a kerékpáros, az elektromos rollerrel közlekedő és másféle úthasználó, akiknek jelenleg nem minden esetben nyújt megfelelő jogi védelmet a meglévő szabályozás.

A legfontosabb változások minden közlekedő számára

Gyalogosok

Az új KRESZ kibővíti a gyalogos fogalmát, így ide tartoznak majd a járművet tolók, a gördeszkázók és korcsolyázók is. A Blikk szerint tilos lesz utcán, valamint vasúti kereszteződéseknél átkelés közben mobiltelefont használni vagy zenét hallgatni. A gyalogosoknak elsősorban a kijelölt átkelőhelyeket kell használniuk, és kizárólag zöld jelzésnél kelhetnek át. Fontos újdonság, hogy az autósoknak nemcsak a zebrán már átkelő gyalogosnak kell elsőbbséget adniuk, hanem azoknak is, akik egyértelműen jelezik áthaladási szándékukat.

Iskola- és óvodazónák

Újonnan kijelölt „iskola- és óvodazónák” létesülnek, ahol tanítási időben 30 km/h-s sebességkorlátozás lesz érvényben a gyermekek védelme érdekében.

Tömegközlekedés

Három év alatti gyermekek csak ülve utazhatnak tömegközlekedési eszközön lakott területen kívül a biztonság fokozása érdekében.

Kerékpárosok és e-mobilitás

A kerékpárosokra új sebességhatárokat vezetnek be: járdán és gyalogos övezetekben legfeljebb 10 km/h-val, megosztott gyalog- és kerékpárúton 25 km/h-val lehet majd haladni. A 14 év alatti gyerekek számára kötelező lesz a bukósisak viselése. Az úttest jobb oldali egy méteres sávját a „sérülékeny közlekedők” használhatják majd közösen. A kerékpárosoknak engedélyezik lassan haladó vagy álló járművek jobb oldali kikerülését, valamint előnyben részesítik őket az újonnan kijelölendő „kerékpáros utcákon”. Autósoknak kötelező lesz minimum 1 méter oldaltávolságot tartani országúton 50 km/h-ig, afelett pedig 1,5 métert előzéskor.

Az elektromos rollerek esetében megkülönböztetik az alacsony és nagy teljesítményű típusokat. A 25 km/h-nál kisebb sebességre képes rollereket 12 éves kortól lehet használni, de az első két évben bukósisak viselése kötelező. A nagyobb teljesítményű modellekhez biztosítás és legalább 14 éves életkor szükséges.

Budapest kerékpársáv BKK

Néhány új szabály a kerékpárosokat is érinteni fogja. Fotó: BKK

Autósok és motorosok

Bizonyos útszakaszokon emelni fogják a sebességhatárokat:

  • Autópályákon akár 140 km/h is megengedett lehet autók számára,
  • Autóutakon 120 km/h-ra nő a korlát,
  • Teherautók és buszok számára 90 km/h-ig emelkedhet a megengedett sebesség lakott területen kívül,
  • Traktorok 60 km/h-ig közlekedhetnek a városon kívül.

A motorosok számára könnyítés, hogy B kategóriás jogosítvánnyal akár 125 cm³-es motorkerékpárt is vezethetnének külön vizsga nélkül – ez azonban vitát váltott ki a biztonsági kockázatok miatt. Lehetővé válik a „sávok közötti előrehaladás” (filterelés), valamint pontosítják a lakott területen kívüli motorozás esetén szükséges védőfelszereléseket is.

Magyarország közlekedés vezetés sofőrök KRESZ

Illusztráció. Kiemelt kép: depositphotos.com

Előzés, besorolás és biztonság

Új KRESZ-szabályok szerint kötelezővé válik az „cipzár elv”: a sávmegszűnésnél a forgalmat engedni kell az összeszűkülő irányból. A 3,5 tonnánál nehezebb járművekre szigorúbb előzési korlátozások vonatkoznak majd. Egységesítik a követési távolságokat: autópályán 2 másodperc, autóúton 1 másodperc lesz az előírt minimum. Az irányjelzőt legalább két másodperccel az elindítás előtt kell kitenni sávtartás vagy kanyarodás során. A dudálást kizárólag rövid, biztonsági célú jelzésként lehet majd használni.

Oktatás és technológia

2025-től a középiskolai tananyag részévé válik a KRESZ- és elsősegély-oktadás, online modulokkal, valamint szimulátoros képzéssel, hogy csökkentsék a költségeket és növeljék a biztonságot. Tervben van a gyakorló vezetések családi felügyelet alatt történő lehetőségének bevezetése is.

Előretekintés

Az új KRESZ célja, hogy biztonságosabbá, kiszámíthatóbbá és befogadóbbá tegye a közlekedést, külön figyelmet fordítva a sérülékeny úthasználók védelmére, miközben alkalmazkodik a változó mobilitási igényeihez. A végleges szabályozás még egyeztetés alatt áll, és a nyilvánosság véleményét is várják a bevezetés előtt.

Ha ezt a cikket angolul is szeretnéd elolvasni vagy megosztani, kattints ide: Daily News Hungary

Érdemes elolvasni:

  • Nagysebességű vasút épül a Liszt Ferenc Repülőtér és a Nyugati pályaudvar között
  • Lendületben a magyar egyetemek: látványos előrelépések a 2025-ös globális felsőoktatási rangsorban
  • 5 ikonikus magyar étel, amit híres emberekről neveztek el
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
autó+motor DailyNewsHungary közlekedés Magyarország tömegközlekedés
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Magyarország a világ 10 legbiztonságosabb úti célja között 2025-ben

  • Ez található meg a százévesek vérében, ami a többi emberében nem

  • Így spórolhatsz a Balatonnál anélkül, hogy megvonnád magadtól az élményeket

  • Parajd tragédiája miatt súlyos környezeti katasztrófa fenyegeti Magyarországot is

  • A Naprendszer peremén bukkant kozmikus tűzfalra a NASA

  • Városszéli mocsárból lett Budapest legkedveltebb parkja

Kapcsolódó cikkek

Balaton tó nyaralás magyarország
2025.06.16.

Így spórolhatsz a Balatonnál anélkül, hogy megvonnád magadtól az élményeket


Olvasson tovább
Körös Maros Nemzeti Park, Magyarország, természet Parajd
2025.06.16.

Parajd tragédiája miatt súlyos környezeti katasztrófa fenyegeti Magyarországot is


Olvasson tovább
rsz_kékestető_antennatorony
2025.06.15.

Eladásra kínálják a Kékestető ikonikus antennatornyát


Olvasson tovább
hévízi tófürdő
2025.06.14.

Egy úszó sziget lesz a Hévízi Tófürdő helyén


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Magyarország a világ 10 legbiztonságosabb úti célja között 2025-ben

Magyarország a világ 10 legbiztonságosabb úti célja között 2025-ben

Tovább olvasok
Ez található meg a százévesek vérében, ami a többi emberében nem

Ez található meg a százévesek vérében, ami a többi emberében nem

Tovább olvasok
Így spórolhatsz a Balatonnál anélkül, hogy megvonnád magadtól az élményeket

Így spórolhatsz a Balatonnál anélkül, hogy megvonnád magadtól az élményeket

Tovább olvasok
Parajd tragédiája miatt súlyos környezeti katasztrófa fenyegeti Magyarországot is

Parajd tragédiája miatt súlyos környezeti katasztrófa fenyegeti Magyarországot is

Tovább olvasok
<b>A Naprendszer peremén bukkant kozmikus tűzfalra a NASA</b>

A Naprendszer peremén bukkant kozmikus tűzfalra a NASA

Tovább olvasok
Városszéli mocsárból lett Budapest legkedveltebb parkja

Városszéli mocsárból lett Budapest legkedveltebb parkja

Tovább olvasok
Verde Casino vélemények: Érdemes játszani 2025-ben?

Verde Casino vélemények: Érdemes játszani 2025-ben?

Tovább olvasok
Eladásra kínálják a Kékestető ikonikus antennatornyát

Eladásra kínálják a Kékestető ikonikus antennatornyát

Tovább olvasok
Mitől rémültek meg a régészek egy 20 000 éves barlangrajz láttán?

Mitől rémültek meg a régészek egy 20 000 éves barlangrajz láttán?

Tovább olvasok
A térképészet legnagyobb bakijai — a történelem legfurcsább a térképei

A térképészet legnagyobb bakijai — a történelem legfurcsább a térképei

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4