• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • Jelentős károkat okozott a vihar a Balaton körül, a budapesti reptér járattörlésekkel is számol – FRISSÍTÉS: reptérlezárás, katasztrófa sújtotta övezet

  • Magyar turistabusz szenvedett balesetet Szabadkánál: nyolc sérült

Szerkesztő Szerkesztő · 2023.04.17.
· Trend

Hol itt a válság – szárnyal a klasszikus szuperautók piaca

1977-ben egy Ferrari-tulajdonos eladta 1962-es 250 GTO-ját, mert a felesége arra panaszkodott, hogy túl hangos a kocsi – meséli Andrea Modena, a Ferrari klasszikus autókkal foglalkozó részlegének vezetője.

Az asszony ultimátumot adott a férjének: vagy ő, vagy az autó.

“Nem vagyok benne biztos, hogy manapság a feleség győzött volna” – jegyezte meg viccesen Modena.

Főleg, ha megérte 2018-at: ugyanis ebben az évben egy ugyanilyen modell lett a valaha eladott legdrágább autó – 48 millió dollárért kelt el egy árverésen. És tavaly ezt a rekordot is túlszárnyalták, mégpedig jócskán: egy 1955-ös Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupéért 149 millió dollárt szurkolt le egy vélhetően multimilliárdos vásárló.

És messze nem ez volt mostanában az egyetlen klasszikus autó, ami horroráron cserélt gazdát: egyre inkább terjed az ebbe az alternatív vagyontárgyba történő befektetési hullám.

A Knight Frank 2023-as vagyonjelentése szerint a veterán autók értéke az elmúlt évtizedben 185 százalékkal emelkedett, megelőzve az olyan luxus versenytársakat, mint a bor, az órák és a művészeti alkotások, és a ritka whiskyk után a második helyen áll.

A piac a gyűjtők viszonylag szűk közösségén túl már a befektetőkre is kiterjedt, akiket főként a magas hozamlehetőségek vonzanak.

“Hosszú ideje figyeljük a piacot” – mondta Giorgio Medda, az olasz Azimut vezérigazgatója és globális vagyonkezelési vezetője.

“Az elmúlt 30 év eredményei azt mutatják, hogy a klasszikus autók olyan pénzügyi eszközkategóriává váltak, amelyet ügyfeleinknek a portfóliójukban szeretnénk tartani.”

A vagyonkezelő idén elindítja a világ első “örökzöld” alapjaként jellemzett befektetési csomagját, amely vintage járművekre specializálódott, és amibe – mint azt Medda mondta – kizárólag a darabonként 1 millió eurónál nagyobb értékű autók fognak bekerülni.

A Rossocorsa Ferrari és Maserati kereskedelmi vezetője, Alberto Schon tanácsadása fémjelezte alapba olyan járműveket fognak beválogatni, amelyeknek „egyedi történelmük van”.

Egy másik vagyonkezelő, a svájci Hetica Capital 2021-ben indított egy 50 millió eurós, “zárt végű”, 7 éves alapot, amelyről akkor szintén azt mondta, hogy az első a maga nemében.

A Hetica alap, amely hét év után 9-15 százalékos hozamot céloz meg, eddig egy tucat autót vásárolt, az ötödik évre pedig 30-35 kocsiig akar eljutni, az utolsó két évben pedig már csak a járművek eladását és a befektetők kifizetését intézik.

“A múltban több mint 100 kísérletet láttunk hasonló alapok létrehozására. Eddig senkinek sem sikerült egyszerre diverzifikált befektetői bázist és diverzifikált autóportfóliót létrehozni” – mondta Dietrich Hatlapa, a Knight Frank által használt ágazati adatokat szolgáltató HAGI klasszikus autókat kutató cég alapítója.

A Luxemburgban bejegyzett Azimut és a Hetica alapoknak egyaránt 125.000 eurós minimális belépési sávval kell rendelkezniük.

“Rengeteg hívást kapunk olyan emberektől, akik 1000-2000 eurót szeretnének befektetni, és vissza kell utasítanunk őket” – mondta Walter Panzeri, aki a Hetica Klassik alapját vezeti.

A törekvéseknek a gyárak is örülnek, ugyanis az autóportfóliókat kezelő befektetési alapok felpörgethetik az autókészítő vállalatok klasszikus autóipari részlegeit, amelyek nem csak javításokat és alkatrészeket biztosítanak, hanem a kiállításokon és versenyeken való részvételhez igazolják a járművek eredetiségét is.

Peter Becker, a Mercedes-Benz Classic munkatársa szerint önmagában a tanúsítási folyamat körülbelül 20.000 euróba kerülhet, ugyanis csak az autógyártó szakértői, akik hozzáférnek az archívumhoz, erősíthetik meg egy klasszikus modell eredetiségét.

Ennek ellenére a klasszikus autók piaca bővül, ahogy a gazdagok száma is emelkedik: a Knight Frank szerint a veterán autók értéke 25 százalékkal nőtt 2022-ben, ami az elmúlt kilenc év legerősebb teljesítménye, és a második a művészeti tárgyak 29 százalékos növekedése után.

A klasszikus járműbiztosító, a Hagerty becslése szerint évente körülbelül 80 milliárd dollár értékű gyűjtői kategóriájú jármű adásvétele történik világszerte, beleértve az aukciókat és a magáneladásokat is.

Jelenleg Észak-Amerika az árverések legnagyobb piaca, és folyamatosan nő: a Hagerty 2022-ben 3,4 milliárd dolláros árverési eladást könyvelhetett el, szemben a 2007-es 774 millió dollárral. Zimmermann szerint azonban az elmúlt években egyre több vevő jelent meg a Közel-Keleten, Indiában és Kínában is.

Egyes piaci szereplők szerint a belsőégésű motorral szerelt autók fokozatos eltűnése csak fokozza az érdeklődést a benzinkorszak emlékei iránt.

“Az elektromotorok miatt a klasszikus autók még inkább fel fognak értékelődni” – mondta Cristiano Bolzoni, a Maserati Classiche veteránautó-egységének vezetője.

„Idővel kultusztárgyakká válnak.”

Mindazonáltal még mindig a Ferrarik a legértékesebb veterán autók Adolfo Orsi, a Classic Car Auction Yearbook alapítója szerint, amely 1990 óta követi nyomon az árverések eladási adatait, és úgy jellemezte őket, mint “abszolút legjobbjai ennek a szektornak”.

Ezt a számok is bizonyítják: az antik Ferrarik átlagos értéke 589.000 dollár volt a 2021-2022-es szezonban, ezt követik a Mercedes-Benz autók 378.000 dollárral, és a Porschék 348.000 dollárral.

Ez is érdekes lehet:

  • Egy csapat egyetemista a NASA-t megelőzve indít rovert a Holdra
  • Energiaválság? Gyorsabban előznek az elektromos autók a vártnál
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
autó+motor autóipar gazdaság történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Jól hangzik, de az ingyenes poggyászokról szóló új uniós szabályozás drágábbá teheti a fapados repülést

  • Mi van a Gízai Nagy Piramisban, ha nincs benne múmia?

  • Magyarország legnagyobb spirituális fesztiválja 30 éves – így ünnepel a Krisna-völgy

  • A kínai Szucsou városa bemutatkozott Budapesten: stratégiai együttműködés kultúrában, gazdaságban és turizmusban

  • Ez az őrült kínzási módszer látszólag ártalmatlan, mégis tönkreteszi az elmét

  • Súlyos sérüléseket is okozhat: megjelent Magyarországon a kaukázusi medvetalp!

Kapcsolódó cikkek

Új csuklós buszok Budapesten
2025.07.08.

KÉPEK: Július végétől új Mercedes buszok szállítják majd az utasokat Budapesten!


Olvasson tovább
Faros Ikarus 55 retró buszok
2025.07.07.

Retró buszokkal akartak segíteni a lerobbant IC utasainak a kánikulában, máshova túl kevés buszt küldtek


Olvasson tovább
kávézó munkaerő
2025.07.04.

Főszezon új szabályokkal – Így tehetsz szert időben megbízható munkaerőre


Olvasson tovább
Új négycsillagos hotel nyílt Budapest szívében
2025.07.02.

Új négycsillagos hotel nyílt Budapest szívében, a Lánchíd mellett – KÉPEK


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Jól hangzik, de az ingyenes poggyászokról szóló új uniós szabályozás drágábbá teheti a fapados repülést

Jól hangzik, de az ingyenes poggyászokról szóló új uniós szabályozás drágábbá teheti a fapados repülést

Tovább olvasok
Mi van a Gízai Nagy Piramisban, ha nincs benne múmia?

Mi van a Gízai Nagy Piramisban, ha nincs benne múmia?

Tovább olvasok
Magyarország legnagyobb spirituális fesztiválja 30 éves – így ünnepel a Krisna-völgy

Magyarország legnagyobb spirituális fesztiválja 30 éves – így ünnepel a Krisna-völgy

Tovább olvasok
A kínai Szucsou városa bemutatkozott Budapesten: stratégiai együttműködés kultúrában, gazdaságban és turizmusban

A kínai Szucsou városa bemutatkozott Budapesten: stratégiai együttműködés kultúrában, gazdaságban és turizmusban

Tovább olvasok
<strong>Ez az őrült kínzási módszer látszólag ártalmatlan, mégis tönkreteszi az elmét</strong>

Ez az őrült kínzási módszer látszólag ártalmatlan, mégis tönkreteszi az elmét

Tovább olvasok
Súlyos sérüléseket is okozhat: megjelent Magyarországon a kaukázusi medvetalp!

Súlyos sérüléseket is okozhat: megjelent Magyarországon a kaukázusi medvetalp!

Tovább olvasok
KÉPEK: Július végétől új Mercedes buszok szállítják majd az utasokat Budapesten!

KÉPEK: Július végétől új Mercedes buszok szállítják majd az utasokat Budapesten!

Tovább olvasok
Gyönyörű hollywoodi sztár, Zendaya fedezi fel Budapest szépségeit: Te is összefuthatsz vele

Gyönyörű hollywoodi sztár, Zendaya fedezi fel Budapest szépségeit: Te is összefuthatsz vele

Tovább olvasok
Kifakadt a 40 éves magyar utazási iroda: külföldiek nyírták ki őket, ez lesz az utasaikkal

Kifakadt a 40 éves magyar utazási iroda: külföldiek nyírták ki őket, ez lesz az utasaikkal

Tovább olvasok
KÉPEK, VIDEÓ: Épületek tetejét sodorta le a vihar, számos helyen nincs rendes közlekedés, áram

KÉPEK, VIDEÓ: Épületek tetejét sodorta le a vihar, számos helyen nincs rendes közlekedés, áram

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4