• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Szerkesztő Szerkesztő · 2023.04.17.
· Trend

Hol itt a válság – szárnyal a klasszikus szuperautók piaca

1977-ben egy Ferrari-tulajdonos eladta 1962-es 250 GTO-ját, mert a felesége arra panaszkodott, hogy túl hangos a kocsi – meséli Andrea Modena, a Ferrari klasszikus autókkal foglalkozó részlegének vezetője.

Az asszony ultimátumot adott a férjének: vagy ő, vagy az autó.

“Nem vagyok benne biztos, hogy manapság a feleség győzött volna” – jegyezte meg viccesen Modena.

Főleg, ha megérte 2018-at: ugyanis ebben az évben egy ugyanilyen modell lett a valaha eladott legdrágább autó – 48 millió dollárért kelt el egy árverésen. És tavaly ezt a rekordot is túlszárnyalták, mégpedig jócskán: egy 1955-ös Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupéért 149 millió dollárt szurkolt le egy vélhetően multimilliárdos vásárló.

És messze nem ez volt mostanában az egyetlen klasszikus autó, ami horroráron cserélt gazdát: egyre inkább terjed az ebbe az alternatív vagyontárgyba történő befektetési hullám.

A Knight Frank 2023-as vagyonjelentése szerint a veterán autók értéke az elmúlt évtizedben 185 százalékkal emelkedett, megelőzve az olyan luxus versenytársakat, mint a bor, az órák és a művészeti alkotások, és a ritka whiskyk után a második helyen áll.

A piac a gyűjtők viszonylag szűk közösségén túl már a befektetőkre is kiterjedt, akiket főként a magas hozamlehetőségek vonzanak.

“Hosszú ideje figyeljük a piacot” – mondta Giorgio Medda, az olasz Azimut vezérigazgatója és globális vagyonkezelési vezetője.

“Az elmúlt 30 év eredményei azt mutatják, hogy a klasszikus autók olyan pénzügyi eszközkategóriává váltak, amelyet ügyfeleinknek a portfóliójukban szeretnénk tartani.”

A vagyonkezelő idén elindítja a világ első “örökzöld” alapjaként jellemzett befektetési csomagját, amely vintage járművekre specializálódott, és amibe – mint azt Medda mondta – kizárólag a darabonként 1 millió eurónál nagyobb értékű autók fognak bekerülni.

A Rossocorsa Ferrari és Maserati kereskedelmi vezetője, Alberto Schon tanácsadása fémjelezte alapba olyan járműveket fognak beválogatni, amelyeknek „egyedi történelmük van”.

Egy másik vagyonkezelő, a svájci Hetica Capital 2021-ben indított egy 50 millió eurós, “zárt végű”, 7 éves alapot, amelyről akkor szintén azt mondta, hogy az első a maga nemében.

A Hetica alap, amely hét év után 9-15 százalékos hozamot céloz meg, eddig egy tucat autót vásárolt, az ötödik évre pedig 30-35 kocsiig akar eljutni, az utolsó két évben pedig már csak a járművek eladását és a befektetők kifizetését intézik.

“A múltban több mint 100 kísérletet láttunk hasonló alapok létrehozására. Eddig senkinek sem sikerült egyszerre diverzifikált befektetői bázist és diverzifikált autóportfóliót létrehozni” – mondta Dietrich Hatlapa, a Knight Frank által használt ágazati adatokat szolgáltató HAGI klasszikus autókat kutató cég alapítója.

A Luxemburgban bejegyzett Azimut és a Hetica alapoknak egyaránt 125.000 eurós minimális belépési sávval kell rendelkezniük.

“Rengeteg hívást kapunk olyan emberektől, akik 1000-2000 eurót szeretnének befektetni, és vissza kell utasítanunk őket” – mondta Walter Panzeri, aki a Hetica Klassik alapját vezeti.

A törekvéseknek a gyárak is örülnek, ugyanis az autóportfóliókat kezelő befektetési alapok felpörgethetik az autókészítő vállalatok klasszikus autóipari részlegeit, amelyek nem csak javításokat és alkatrészeket biztosítanak, hanem a kiállításokon és versenyeken való részvételhez igazolják a járművek eredetiségét is.

Peter Becker, a Mercedes-Benz Classic munkatársa szerint önmagában a tanúsítási folyamat körülbelül 20.000 euróba kerülhet, ugyanis csak az autógyártó szakértői, akik hozzáférnek az archívumhoz, erősíthetik meg egy klasszikus modell eredetiségét.

Ennek ellenére a klasszikus autók piaca bővül, ahogy a gazdagok száma is emelkedik: a Knight Frank szerint a veterán autók értéke 25 százalékkal nőtt 2022-ben, ami az elmúlt kilenc év legerősebb teljesítménye, és a második a művészeti tárgyak 29 százalékos növekedése után.

A klasszikus járműbiztosító, a Hagerty becslése szerint évente körülbelül 80 milliárd dollár értékű gyűjtői kategóriájú jármű adásvétele történik világszerte, beleértve az aukciókat és a magáneladásokat is.

Jelenleg Észak-Amerika az árverések legnagyobb piaca, és folyamatosan nő: a Hagerty 2022-ben 3,4 milliárd dolláros árverési eladást könyvelhetett el, szemben a 2007-es 774 millió dollárral. Zimmermann szerint azonban az elmúlt években egyre több vevő jelent meg a Közel-Keleten, Indiában és Kínában is.

Egyes piaci szereplők szerint a belsőégésű motorral szerelt autók fokozatos eltűnése csak fokozza az érdeklődést a benzinkorszak emlékei iránt.

“Az elektromotorok miatt a klasszikus autók még inkább fel fognak értékelődni” – mondta Cristiano Bolzoni, a Maserati Classiche veteránautó-egységének vezetője.

„Idővel kultusztárgyakká válnak.”

Mindazonáltal még mindig a Ferrarik a legértékesebb veterán autók Adolfo Orsi, a Classic Car Auction Yearbook alapítója szerint, amely 1990 óta követi nyomon az árverések eladási adatait, és úgy jellemezte őket, mint “abszolút legjobbjai ennek a szektornak”.

Ezt a számok is bizonyítják: az antik Ferrarik átlagos értéke 589.000 dollár volt a 2021-2022-es szezonban, ezt követik a Mercedes-Benz autók 378.000 dollárral, és a Porschék 348.000 dollárral.

Ez is érdekes lehet:

  • Egy csapat egyetemista a NASA-t megelőzve indít rovert a Holdra
  • Energiaválság? Gyorsabban előznek az elektromos autók a vártnál
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
autó+motor autóipar gazdaság történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Végre megszűnhet a reptéri macera a folyadékokkal: de vajon mikor lép a Liszt Ferenc reptér?

  • Kilőttek az árak az Adriai-tengernél, újra a Balaton a kedvenc úti célunk

  • Egy másik erdélyi helyszínen is bekövetkezhet a parajdi sóbányáéhoz hasonló tragédia

  • Jótékony céljra fordította a Mátyás-kútba dobott érméket a Várkapitányság

  • Forradalom a repülőtereken? Hamarosan elég lehet a telefonunk is a becsekkoláshoz!

  • Tele lesz pótlóbuszokkal Budapest: Több villamos és egy HÉV sem fog közlekedni

Kapcsolódó cikkek

Photo: https://unsplash.com/photos/person-using-vr-headset-4lSz1Jv0Vkc
2025.07.10.

Miért nem érte el a VR a nagy áttörését?


Olvasson tovább
Budapesti reptér
2025.07.09.

Jó hír az utazóknak: ismét bővül a budapesti reptér kínálata és egy régi, népszerű járat is visszatér


Olvasson tovább
Hévízi tófürdő
2025.07.09.

Hamarosan újranyithatnak a Hévízi-tó ikonikus fürdőépületei! – KÉPEK


Olvasson tovább
Budapest Select SS22 catwalk mood #EXPO2020
2025.07.09.

Milyen szerepet játszanak a technológiák a modern divatban?


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Végre megszűnhet a reptéri macera a folyadékokkal: de vajon mikor lép a Liszt Ferenc reptér?

Végre megszűnhet a reptéri macera a folyadékokkal: de vajon mikor lép a Liszt Ferenc reptér?

Tovább olvasok
Kilőttek az árak az Adriai-tengernél, újra a Balaton a kedvenc úti célunk

Kilőttek az árak az Adriai-tengernél, újra a Balaton a kedvenc úti célunk

Tovább olvasok
Egy másik erdélyi helyszínen is bekövetkezhet a parajdi sóbányáéhoz hasonló tragédia

Egy másik erdélyi helyszínen is bekövetkezhet a parajdi sóbányáéhoz hasonló tragédia

Tovább olvasok
Jótékony céljra fordította a Mátyás-kútba dobott érméket a Várkapitányság

Jótékony céljra fordította a Mátyás-kútba dobott érméket a Várkapitányság

Tovább olvasok
Forradalom a repülőtereken? Hamarosan elég lehet a telefonunk is a becsekkoláshoz!

Forradalom a repülőtereken? Hamarosan elég lehet a telefonunk is a becsekkoláshoz!

Tovább olvasok
Tele lesz pótlóbuszokkal Budapest: Több villamos és egy HÉV sem fog közlekedni

Tele lesz pótlóbuszokkal Budapest: Több villamos és egy HÉV sem fog közlekedni

Tovább olvasok
Így tervezték a Parlamentet a reformkorban, mikor az országgyűlés Pestre költözött

Így tervezték a Parlamentet a reformkorban, mikor az országgyűlés Pestre költözött

Tovább olvasok
Több százezer magyar nem jut a Revoluton tartott pénzéhez a kriptokereskedelem kriminalizálása miatt

Több százezer magyar nem jut a Revoluton tartott pénzéhez a kriptokereskedelem kriminalizálása miatt

Tovább olvasok
Újra teljes gőzzel üzemel Kelet-Magyarország legnagyobb csúszdaparkja

Újra teljes gőzzel üzemel Kelet-Magyarország legnagyobb csúszdaparkja

Tovább olvasok
Feltételezhetően orosz eredetű hekkercsapat csapott le egy magyar geotermikus termelőrendszerre

Feltételezhetően orosz eredetű hekkercsapat csapott le egy magyar geotermikus termelőrendszerre

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4